Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 30-01-1999, Pagina 9, KUNST, Recensie

Niet vals is nog niet zuiver

Mozart, Berg en Mendelssohn, door het Carmina Kwartet. 28 januari, Concertgebouw, Amsterdam. Herhaling: 30/1.

Door het spelen van computerspelletjes ontwikkelen kinderen een goede oog-hand-coördinatie, zoals dat heet. Het is een verworvenheid die men vooral in het leger en de luchtmacht op prijs stelt. In de muziek heb je meer aan een goede oor-hand-coördinatie. Om die te trainen heb je (nog) geen computer nodig. Een muziekinstrument werkt beter.

Maar ook daarin heb je levels, net als bij de computerspelletjes. Er is geen instrument zo gevoelig als de viool, en er is geen muziek zo gevoelig als de strijkkwartetliteratuur. Dat demonstreerde het in Zwitserland gevestigde Carmina Kwartet donderdag in de Amsterdamse Kleine Zaal.

De vier strijkers zijn gedreven vertolkers met een geweldig inzicht in de wereld achter de noten. Ze smeden hun partijen aaneen tot één vloeiend discours, waarin elke stem zijn eigen leven leidt en toch organisch opgaat in het geheel. Expressie, kleur en dynamische contrasten krijgen het volle pond, en de timing is superieur.

Niettemin had hun interpretatie van Mozarts 'Dissonanten'-kwartet en Mendelssohns Zesde Strijkkwartet iets penibels. En dat had dan toch te maken met een falende oor-hand-coördinatie: hoewel je onmogelijk kunt beweren dat het Carmina Kwartet vals speelt, speelt het ook niet echt zuiver. Het spel werd doorspekt met kleine smetjes in de intonatie, waardoor het klankbeeld rust en warmte ontbeerde. Als ik op mijn eigen oog-oor-coördinatie mag vertrouwen, kwamen ze vooral van eerste violist Matthias Enderle. Het zou me niets verbazen als Enderle en zijn medestrijkers veel met pianisten samenspelen: dat vergt een andere intonatie, want een piano is per definitie onzuiver.

Alban Bergs Strijkkwartet had hier minder onder te lijden, aangezien het een zogenoemd 'atonaal' muziekstuk is, waarin de reine drieklank juist taboe is. Hoewel deze taal geen geheimen heeft voor de vier strijkers, die vooral in het turbulente tweede deel een griezelige versmelting bereikten, klonken ook hier veel van die te krap genomen piano-tertsen.

Pas in de toegift, het tweede deel uit het strijkkwartet van Ravel, kwamen alle vingers precies op de goede plaats terecht en toonde het Carmina Kwartet heel even dat het wel degelijk tot top-uitvoeringen in staat is.


© Frits van der Waa 2006