Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 01-02-1999, Pagina 8, KUNST, recensie

Edison-winnaar Boerman verrast met pianomuziek

Werk van Jan Boerman e.a., door het Koor Nieuwe Muziek o.l.v. Huub Kerstens, Tomoko Mukaiyama, Carsten Schmidt e.a. 29 januari, Posthoornkerk, Amsterdam, 30 en 31 Januari, Het Muziekcentrum, 's Hertogenbosch.

Eerst zorgen dat er muziek gemaakt wordt, de rest komt later wel. Zo redeneert Henri Broeren, coördinator van Het Muziekcentrum in Den Bosch. Hoewel de officiële opening pas op 17 maart plaatsvindt, draait het in de voormalige synagoge aan de Prins Bernhardstraat gevestigde centrum al op volle toeren.

Het dit weekeind gehouden Jan Boerman Festijn was een proeve van de verrassende programmering die Broeren voorstaat. De 75-jarige Boerman geldt al jaren als de grootmeester van de Nederlandse elektronische muziek, een reputatie die vorig jaar bevestigd werd toen Donemus een vijfdelige cd-doos uitbracht met The complete tape music of Jan Boerman.

Desondanks is Boerman zelfs voor veel musici en luisteraars in het nieuwe-muziek-circuit nog altijd een onbekende grootheid. Zelfs het dit weekeinde bekend geworden nieuws dat deze cd-editie bekroond is met een Edison zal daar vermoedelijk weinig verandering in brengen.

Maar het was een nòg onbekendere Boerman die bij dit festival centraal stond: naast zijn elektronische werk heeft Boerman namelijk ook instrumentale composities op zijn naam, met name een aantal stukken voor twee piano's. Drie daarvan beleefden dit weekeind hun eerste uitvoering, onder handen van Tomoko Mukaiyama en Carsten Schmidt. Bovendien bracht het Koor Nieuwe Muziek een voorproefje uit het grote werk De Aarde dat Boerman op dit ogenblik onder handen heeft. De tape-componist kwam uiteraard ook aan bod, geflankeerd door enkele collega's uit het Brabantse.

Elk van de zes mini-concerten werd bovendien geopend met een werk van Bach, naar het voorbeeld van de manier waarop Boerman de dag pleegt te beginnen.

Boermans pianocomposities verrasten in menig opzicht. Het is gespierde, pulserende muziek met een dicht en dissonantenrijk notenbeeld, die sterk contrasteert met zijn weidse, visionaire tape-composities. Maar ook de instrumentale Boerman is, hoe anders ook, een vent met karakter. Zelfs Prelude, Rondo, Fantasia, Finale, een suite-achtige compositie uit 1956 is een stuk dat er zijn mag. Het is weliswaar muziek van bijna vooroorlogse snit, met allerlei afschaduwingen van Debussy, Bartók en zelfs Gershwin, maar dat belet Boerman niet de grenzen van dit idioom af te tasten, zonder het pianistisch speelplezier uit het oog te verliezen.

De twee recentere werken, Scherzo uit 1993 en Introductie en fuga uit 1994-96 zijn weerbarstiger en monumentaler dan de ouderwetse titels doen vermoeden. De bitse, antitonale samenklanken doen moderner aan dan de sterk vanuit de piano gedachte ritmische texturen, maar ook die hebben iets eigenzinnigs, met hun opgerakelde toonslierten en hun ketsende, beierende akkoorden. Mukaiyama en Schmidt deden de furieuze vitaliteit van deze werken alle eer aan.

De beide pianisten hadden samen met slagwerker Herman Halewijn een belangrijk aandeel in het koorwerk De aarde, dat vrijdag al in de Amsterdamse Posthoornkerk tot klinken kwam. In de koorpartijen, met hun lange adem en hun wringende, maar welluidende toonstapelingen, klinken vage echo's van Boermans elektronische werk. Het slagwerk fungeert als wegwijzer en interpunctie in de teksten van Lucebert. De opbouw van het werk is dramatisch, al maakt het geheel door de grote activiteit van de beide piano's een ietwat overladen indruk. Maar aangezien De Aarde nog niet voltooid is, is het nog te vroeg voor een eindoordeel. Die andere schepper was immers ook niet in één dag klaar.


© Frits van der Waa 2006