de Volkskrant van 13-07-2000, Pagina 10, Kunst,
Met je neus in de pianotoetsen voor Chopin
AMSTERDAM
Pianist Eugen Indjic houdt er een wat eigenaardige didactische methode op na. Als hij iets duidelijk wil maken zet hij zijn vingers op de rug van de leerling en 'speelt' met hem mee, soms met zo veel kracht dat het slachtoffer met zijn neus in de toetsen geduwd wordt.
Het is bepaald geen vrijblijvende wijze van lesgeven. Ook het dwingende stampvoeten en handengeklap waarmee Indjic zijn visie op de climaxen kracht bijzet is niet als aangenaam te ervaren. De Chopin-expert heeft waarschijnlijk veel instructieve dingen te vertellen, maar aangezien hij vaak door de muziek heen praat en er geen geluidsversterking aanwezig is valt er voor het publiek weinig van op te steken.
Ja, die ene Hongaarse jongen, Balint Zsoldos, dat is een geboren Chopin-vertolker. De soevereine manier waarop hij de Ballade nr 1 onder zijn vingers vandaan laat rollen doet vermoeden dat hij er zonder Indjic' lessen ook wel zal komen.
De masterclass in de Kleine Zaal is een onderdeel van de Holland Music Sessions, de internationale zomeracademie die jonge musici sinds 1988 de gelegenheid biedt om lessen te volgen, en om podiumervaring op te doen. Tot begin augustus zijn er twee maal per week, op dinsdag en donderdag, masterclasses en recitals van deelnemers in de Amsterdamse Kleine Zaal.
Maar het hart van het gebeuren ligt in Alkmaar en Bergen. Aan het Alkmaarse conservatorium worden dagelijks openbare masterclasses gegeven door musici als Herman Krebbers, Jan Wijn, Lazar Berman, Leon Fleisher en andere grootheden. Verder bevat het programma vijftien ochtendconcerten in de Remonstrantse Kerk, en wordt er elke dag een avondconcert gegeven in de Bergense Ruïnekerk. Bij elk concert zijn minimaal twee deelnemers te horen. Op 2 en 3 september mogen de zes beste deelnemers hun kunsten vertonen tijdens twee Finaleconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw.
Er is, met andere woorden, zo veel tegelijk aan de hand dat het evenement zichzelf concurrentie aandoet, en het is dan ook niet verwonderlijk dat de opkomst in Amsterdam wat magertjes is. Ten onrechte, want de jonge musici die door Holland Music Sessions podiumrijp zijn bevonden hebben heel wat in hun mars.
Na de jonge pianiste Karina Sabac, die pittig spel laat horen in Schumanns Kreisleriana, brengt altviolist Antoine Tamestit de karige lijnen van Hindemiths solosonate tot bloei. Daarop laat hij, samen met pianiste Rie Tanaka, in Schuberts Arpeggione-sonate horen dat hij ook het vuurwerk goed in de vingers heeft. Toejuichingen zijn zijn deel.
© Frits van der Waa 2006