Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 04-08-2003, Pagina 12, Kunst, Recensie

Van Keulen kiest origineel in Delft

Delft Chamber Music Festival 2003, met London Winds, Isabelle van Keulen, Alexander Melnikov e. a. Het Prinsenhof, Delft. T/m 10 augustus.

Welluidend zoemend, de fagotten ronkend als een bijenkast vol goedgestemde insecten, met de klarinetten en de hobo's in de rol van buitelende vlinders, opende het ensemble London Winds zaterdag het Delftse Kamermuziekfestival met Mozarts Gran Partita. Vanaf de binnenplaats van het oude Prinsenhof zwermden de klanken via de ether rechtsstreeks uit naar maar liefst vijftien landen. Zo groot is inmiddels de faam van het evenement, dat alweer voor de zevende keer plaatsvindt, als altijd bestierd en samengesteld door violiste Isabelle van Keulen.

London Winds, aangevoerd door klarinettist Michael Collins, de echtgenoot van Van Keulen, maakte er een feestelijke gebeurtenis van, met hier en daar een te koddig accent, afkomstig van de contrafagot die de honneurs waarnam voor de door Mozart voorgeschreven contrabas. Nog uitbundiger klonken de snaakse loopjes en wispelturige harmonieën van Richard Strauss' Sonatine 'Fröhliche Werkstatt', die de musici dermate krachtdadig te lijf gingen dat zich een enkele maal het gemis aan een temperende dirigentenhand deed gevoelen.

Behalve door een hoog niveau van musiceren onderscheidt het Delftse festival zich door een aanbod met een grote diversiteit. Van Keulen heeft een originele hand van programmeren. Door werken van Clara Schumann en Fanny Mendelssohn op te nemen brak ze een lans voor de ondergewaardeerde vrouwelijke componisten uit negentiende eeuw. Vooral Schumanns Pianotrio in g op. 17, uitgevoerd door violiste Corina Belcea, celliste Tanja Tetzlaf en pianist Alexander Melnikov, bleek een sterk stuk, met fraaie contrasten tussen een wat stuurse ritmiek en lieflijke lyriek.

Even interessant was de keus voor de FAE-Sonate, een werkstuk waarmee Robert Schumann, Johannes Brahms en Albert Dietrich in 1853 een hommage brachten aan de violist Joseph Joachim (het muzikale motto is ontleend aan diens devies 'frei aber einsam'). Van Keulen en Melnikov brachten de verschillende delen onder één noemer met behulp van een wel erg verbeten intensiteit die meer dan eens ten koste ging van de klankschoonheid. De Drei Stücke van Joachim zelf, direct daarop uitgevoerd door violiste Laura Samuel en de nu beduidend terughoudender Melnikov, waren daarentegen een en al welbehagen en pretentieloosheid.

Met Sequenza I van de twee maanden geleden overleden componist Luciano Berio nam fluitiste Philippa Davies een voorschot op de vier werken van diens hand die de komende dagen worden uitgevoerd. De tweede eigentijdse rode draad in het programma wordt gevormd door werken van de jonge Engelse componist Thomas Adès, die zaterdag ook zelf acte de présence zal geven als pianist in Schuberts Forellenkwintet.


© Frits van der Waa 2006