de Volkskrant van 19-06-2004, Pagina 9, Kunst, Recensie

Geloof in Muziek overtuigend begonnen

Prokofjev, Reich en Stravinsky, door het Residentie Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. 17 juni, dr. Anton Philipszaal, Den Haag. Festival 'Geloof in Muziek' ook vanavond en volgend weekeinde. Radio 4: 21 juni, 10.30 uur.

Met veel alleluja's en laudates loofde het Residentie Orkest donderdagavond de Heer, in de overigens weinig spirituele ambiance van de dr. Anton Philipszaal. Het was het begin van Geloof in Muziek, het mini-festival waarmee het orkest het seizoen besluit.

Het openingsprogramma bood zowel een schitterend contrast als een mooie rijmwerking. Stravinsky's Psalmensymfonie en Steve Reichs Tehillim (wat ook 'psalmen' betekent) eindigen namelijk beide met een toonzetting van Psalm 150, al is de muzikale uitwerking totaal verschillend: zo laat Reich de 'schallende cimbalen' klinken waarvan de tekst gewaagt, terwijl Stravinsky juist afziet van illustratieve effecten.

Wat de Ouverture over joodse thema's van Prokofjev, waarmee het concert opende, met geloof te maken heeft is niet duidelijk. Dirigent Jaap van Zweden bleek goed uit de voeten te kunnen met de verspringende ritmes van Tehillim. Anders dan bij de meeste uitvoeringen van dit werk gebruikelijk is, speelde het orkest onversterkt maar wel in grote bezetting. Niettemin kwam het wat zwakjes door en ontbeerden met name de bastonen de nodige felheid. Maar de vier zangeressen, gesteund door percussie, legden de juiste jubelkracht in de canonische vermenigvuldiging van stemmen.

De monumentale Psalmensymfonie beleefde een fraai uitgebalanceerde uitvoering, mede dankzij de uitstekende koorzangers van Cappella Amsterdam. De plechtige opening stond als een huis, de Bach-achtige fuga van het tweede deel bleef voortdurend doorschijnend, en het steeds van kleur verschietende slotdeel kreeg majestueus gestalte, met een toewijding die de dubbele betekenis van 'geloof in muziek' nog eens benadrukte.