de Volkskrant van 17-07-2004, Pagina 13, Kunst, Recensie
Orkest mag jong zijn, de klank is zinderend
Vooral strijkers weten een melodie expressie te geven
Copland, Grieg en Tsjaikovski. San Francisco Symphony Youth Orchestra o.l.v. Edwin Outwater. 15 Juli, Concertgebouw, Amsterdam.
Ruim honderd Amerikaanse tieners zorgden woensdagavond in het Concertgebouw voor een zaal die niet alleen gevuld was met veel publiek, maar ook met veel geluid. De spelers van het San Francisco Symphony Youth Orchestra mogen jong zijn, de klank die ze met zijn allen produceren is vol en zinderend, zo demonstreerde het gezelschap aan de hand van Copland, Grieg, Tsjaikovski en een handvol toegiften. Alleen in de hoornsectie wilde het niet echt boteren: het noodlot-motief, dat een belangrijke rol speelt in Tsjaikovski's Vierde Symfonie bleek te hoog gegrepen.
Het Amerikaanse jeugdorkest is het eerste dat dit seizoen zijn opwachting maakt in de Grote Zaal. In augustus volgen er meer: het Jeugdorkest Nederland, het Gustav Mahler Jugend Orchester, het Australian Youth Orchestra, alsook het Nationaal Jeugd Orkest, dat overigens door zijn Summer Academy een wijdvertakte organisatie is geworden. Dit alles in het kader van de Robeco-zomerconcerten, de serie die inmiddels zestien jaar bestaat en die succesvolle periode afgelopen woensdag bekroonde met het verwelkomen van de miljoenste bezoeker.
Voor het San Francisco Symphony Youth Orchestra, ook aangeduid met de onsierlijke afkorting SFSYO, was het Amsterdamse concert de afsluiting van een twee weken durende tournee door Europa, waarbij Tsjaikovski's Vierde al diverse malen op het programma stond, en die arme hoornisten het dus zwaar te verduren hebben gehad. In overige opzichten kwam de obsessieve lading van het werk trouwens uitstekend tot zijn recht. Dirigent Edwin Outwater is om te zien een reuze saaie piet, maar de manier waarop hij de martiale koperontladingen voorbereidde door het vlammetje onder het hele orkest geleidelijk op te draaien was respectabel, en ook de verfijnde pizzicati en de burleske blaaspartijen van het Scherzo kregen fraai gestalte. Maar de ruggengraat van het SFSYO wordt gevormd door de strijkerssectie, die niet alleen een warmbloedig en intens geluid produceert, maar bovenal weet hoe je een melodie inhoud en expressie moet geven. Dat zullen ze dan toch van die op het oog zo weinig bevlogen Outwater geleerd hebben.
Pianist Mikhaïl Rudy liet in Griegs Pianoconcert eerder doortastend dan verfijnd klavierspel horen, en stak vervolgens in zijn toegift, een excerpt uit Stravinsky's Petroesjka, een portie kanonslagen en Bengaals vuur af. Maar ook het orkest wist de vlam in de pijp te krijgen tijdens Aaron Coplands El Salón México en Hoedown. Want als je in de groei bent is er toch niets leuker dan swingen.
© Frits van der Waa 2006