Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, 1 december 2005

Bij voorbaat historisch

Chopin: Nocturnes, door Maurizio Pollini. DG (2 cd's).

Twee grootheden ontmoeten elkaar op deze dubbel-cd: Chopin, de visionaire vernieuwer van het pianospel, en Maurizio Pollini, die zo hij niet de grootste van de levende pianisten is, in elk geval tot de allergrootsten hoort. Zijn lezing van de Nocturnes, een genre dat Chopin zijn leven lang bezig hield, en dat ook alleen dankzij hem een genre kon worden, is in één woord soeverein. Elk van de in totaal negentien klankgedichten verleent hij zijn eigen sfeer en kleur, en Pollini paart scherpzinnigheid aan sensitiviteit, wat iets totaal anders is dan sentimentaliteit. De vleugel zingt, akkoorden vloeien, arpeggio's parelen, en zelfs de duisterste diepten krijgen een verheven helderheid. Dit is een opname die bij voorbaat als historisch bestempeld kan worden.

Chopin: Ballades, scherzo's, mazurka's e.a., door Emanuel Ax. RCA (2 cd's).

Bij deze Chopin-cd van Emanuel Ax passen twee waarschuwingen. Hoewel de Amerikaanse pianist met een recente foto en Guus-Gelukstrikje op de omslag prijkt, gaat het hier om opnamen van zo'n twintig, dertig jaar oud. Dat maakt overigens niet echt verschil, want Ax speelt nog altijd zoals toen: briljant, intelligent, virtuoos en poëtisch, maar bij vlagen veel te hard. Dat is de tweede waarschuwing, die vooral in de vier Ballades waarmee de cd opent, leidt tot minder aangename gewaarwordingen, als de uitgesproken dromerige, verleidelijke openingspassages opeens omslaan in een hoogwaardig gehamer dat klinkt alsof Ax de hamers in de snaren wil spijkeren. Er zijn zelfs een paar opnamen bij waarin jengelende snaren en vreemde bijgeluiden doen vermoeden dat zulks hem nog gelukt is ook. Toch zijn er ook mooie momenten.

Alfred Cortot: The Master Classes. Sony (3 cd's).

Alfred Cortot (1877-1962) gold in zijn tijd als de meest vooraanstaande Chopin-vertolker, hetgeen nog altijd te horen is op de vele opnamen die nadien zijn heruitgebracht.

Niet lang geleden zijn er opnamen boven water gekomen van een aantal masterclasses die hij tegen het eind van zijn leven gaf aan de Ecole Normale de Musique. Die opnamen zijn nu op een driedubbel-cd verschenen, voorzien van een boekje met een uitvoerige toelichting van collega-pianist Murray Perahia, en een complete transcriptie van Cortots commentaren.

Voor archeologen van de uitvoeringspraktijk is dit ongetwijfeld een interessante release, maar voor de doorsnee-luisteraar is het niet om aan te horen. Cortot praat er niet alleen doorheen, maar speelt telkens niet meer dan stukken en brokken die bovendien steevast ontaarden in slordig geveeg over de piano. Er zijn maar een paar stukjes - met name de preludes van Chopin - waarin je inderdaad een glimp opvangt van de geniale pianist die Cortot was.

Yundi Li: Vienna Recital: Scarlatti, Mozart, Schumann en Liszt. DG.

De jonge Chinese pianist Yundi Li schijnt ook geweldig Chopin te spelen. Hij won althans in 2000 het befaamde naar de componist genoemde concours in Warschau. Op de cd Vienna Recital komt Chopin helaas niet voor. Anders dan de titel suggereert, gaat het hier niet om een live-concert, maar om een registratie zonder publiek in de Weense Musikverein, die volgens Li zo'n fantastische akoestiek heeft. Dat zal wel, maar het is niet terug te horen in de nogal neutraal klinkende opname.

Erger is het neutraliserend effect dat Li's spel heeft op Scarlatti en Mozart. Technisch is het om door een ringetje te halen, maar er is werkelijk geen kraak of smaak aan. Van uit je bol gaan heeft Li duidelijk geen kaas gegeten. Liszts Rhapsodie espagnole is het enige stuk dat werkelijk profiteert van zo'n plooivrije behandeling.


© Frits van der Waa 2006