Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 12 januari 2006 (pagina K18)

Braziliaanse huppelolie

Villa-Lobos: Bachianas Brasileiras. Nashville Symphony Orchestra o.l.v. Kenneth Schermerhorn (3 cd's). Naxos.

Van de ruim tweeduizend werken die Heitor Villa-Lobos (1887-1959) heeft gecomponeerd zijn de Bachianas Brasileiras wel het meest bekend. Het is een puike titel natuurlijk, die goed de lading dekt van de negen stukken, die zijn ontstaan tussen 1930 en 1944. Villa-Lobos beleed hierin zijn liefde voor de muziek van Bach en voegde er een stevige scheut Braziliaanse huppelolie aan toe. Helemaal mengen doet dit brouwsel overigens zelden. Onderin horen we een sediment van Bach-akkoorden en sequensen (stukjes muziek die telkens een stapje hoger of lager worden herhaald), en bovenin dobberen zwoele melodieën en gepeperde ritmes. De sound doet ook meer dan eens denken aan filmmuziek - maar dat is Villa-Lobos' schuld niet, eerder die van de Hollywood-componisten die in zijn kielzog zijn gevolgd.

Dat ze alle negen bij elkaar in een doosje terechtkomen is een uitzondering, en in dit geval te danken aan het Nashville Symphony Orchestra en zijn nog voor voltooiing van dit project overleden dirigent Kenneth Schermerhorn. Helemaal subliem zijn de uitvoering en opname niet, en vooral de Braziliaanse sopraan Rosana Lamosa doet bij de hoge noten sterk denken aan Sneeuwwitje in de gelijknamige Disney-film. Maar de afwisseling van gedegen fuga's, zoete zwijmelingen en puntig klop- en tikwerk maakt deze bundeling alleszins aantrekkelijk.

Moon, sun & all things: Baroque music from Latin America 2. Ex Cathedra o.l.v. Jeffrey Skidmore. Hyperion.

Een iets vanzelfsprekender amalgaam van Europees muzikaal handwerk en Zuid-Amerikaanse swing is te beluisteren op de tweede collectie met Latijns-Amerikaanse barokmuziek die Britse onderzoeker Jeffrey Skidmore samenstelde voor het Hyperion-label. Met zijn ensemble Ex Cathedra laat hij horen dat dit huwelijk in elk geval lustvol is. De zestien bijeengebrachte composities stammen uit het Mexico en het Bolivia van de 17de en 18de eeuw en zijn geschreven door volkomen onbekende componisten als Francisco Lopez Capillas en Juan de Araujo. De teksten reiken van Latijn tot Spaans en zelfs Indiaans. De uitvoering, onder leiding van Skidmore zelf, is zonder meer aanstekelijk.

Ginastera en Montsalvatge: harp concerti. Godelieve Schrama en Radio Kamer Orkest o.l.v. Gérard Korsten. NorthWest Classics.

De Argentijn Alberto Ginastera leefde onmiskenbaar in een ander tijdsgewricht dan Villa-Lobos. Zijn Harpconcert uit 1959 heeft niet de goedmoedigheid die veel neoklassieke muziek aankleeft, maar combineert suggestieve bijna-stiltes met surrealistische akkoordbrekingen waarin de tonaliteit verduisterd raakt. Toch ontbreken de gepeperde ritmes hier evenmin. Het Radio Kamer Orkest en harpiste Godelieve Schrama klinken wat spichtig in deze registratie. Nog hallucinanter - althans aan het slot - is het dertig jaar oude Harpconcert van de Catalaan Xavier Montsalvatge, die zich graag liet inspireren door Cubaanse muziek. Om de mager gevulde cd vol te maken, volgen drie solo-sonates van de 18de-eeuwer Antonio Soler, een voorschot op Schrama's volgende plaat.

Esther Steenbergen: Repertoire (Villa-Lobos, Piazzolla, Dyens, Lauro, Brouwer). Etcetera.

Esther Steenbergen, rijzende ster aan het gitaarfirmament, gaat terug naar de roots, niet alleen van het gitaar-repertoire, maar ook naar die van de muziek zelf. Zo laat ze de door vele aspirant-gitaristen platgespeelde Preludes van Villa-Lobos bijkleuren door een subtiel deinende ritmesectie. Ook in de andere werken, van onder anderen de Cubaan Brouwer, de Argentijn Piazzolla, en de Venezolaan Lauro staat het ritmische aspect - en het muziekplezier - voorop.


© Frits van der Waa 2006