de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 2 maart 2006 (pagina K18)
Subtiel en geestig
Le Bourgeois Gentilhomme, comédie-ballet van Molière en Lully, met Le
Poème Harmonique o.l.v. Vincent Dumestre en Benjamin Lazar. Alpha Productions.
Het was de klapper van het Festival Oude Muziek van 2004: Le Bourgeois Gentilhomme,
de komedie van Molière uit 1670 in een zo authentiek mogelijke enscenering, compleet
met de muziek van Lully, en slechts beschenen door vijfhonderd kaarsen.
Het verhaal over Monsieur Jourdain, de nouveau riche die zo graag tot de adel wil
behoren, kreeg subliem gestalte. Wel was het even wennen aan de gestileerde gebaren en de
kwekkende dictie die de spelers op gezag van regisseur Benjamin Lazar ten beste gaven. En
het duurde lang voor de muziek het volle pond kreeg.
Het stuk past ook niet op één dvd. Maar bij herbezichtiging is het nog
overtuigender en valt alles op zijn plaats - allereerst het streven naar het samengaan van
alle disciplines. Je ziet geen zangers, dansers of acteurs, maar één groep
met één visie. En het spel is allerminst stijf, maar juist subtiel, geestig
en sensitief.
De dvd-registratie doet volledig recht aan de rijkdom van de productie, inclusief de
Nederlandse ondertiteling met onder meer het scheldwoord 'overgekookte hersenpan'. Een
hartverwarmend extraatje is een intussen ook al bekroonde documentaire over het creatieve
proces dat aan de voorstelling voorafging.
© Frits van der Waa 2006