Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 2 maart 2006 (pagina K18)

Subtiel en geestig

Le Bourgeois Gentilhomme, comédie-ballet van Molière en Lully, met Le Poème Harmonique o.l.v. Vincent Dumestre en Benjamin Lazar. Alpha Productions.

Het was de klapper van het Festival Oude Muziek van 2004: Le Bourgeois Gentilhomme, de komedie van Molière uit 1670 in een zo authentiek mogelijke enscenering, compleet met de muziek van Lully, en slechts beschenen door vijfhonderd kaarsen.

Het verhaal over Monsieur Jourdain, de nouveau riche die zo graag tot de adel wil behoren, kreeg subliem gestalte. Wel was het even wennen aan de gestileerde gebaren en de kwekkende dictie die de spelers op gezag van regisseur Benjamin Lazar ten beste gaven. En het duurde lang voor de muziek het volle pond kreeg. Het stuk past ook niet op één dvd. Maar bij herbezichtiging is het nog overtuigender en valt alles op zijn plaats - allereerst het streven naar het samengaan van alle disciplines. Je ziet geen zangers, dansers of acteurs, maar één groep met één visie. En het spel is allerminst stijf, maar juist subtiel, geestig en sensitief.

De dvd-registratie doet volledig recht aan de rijkdom van de productie, inclusief de Nederlandse ondertiteling met onder meer het scheldwoord 'overgekookte hersenpan'. Een hartverwarmend extraatje is een intussen ook al bekroonde documentaire over het creatieve proces dat aan de voorstelling voorafging.


© Frits van der Waa 2006