Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 15 mei 2006 (pagina 10)

Als mes en vork in een bestekbak

Stravinsky en Verbey door het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. 13 mei, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 16/5, 20.02 uur.

Aangezien Stravinsky's Sacre du printemps tegen de veertig blazers vergt, zag componist Theo Verbey zijn kans schoon. Voor zijn nieuwe Pianoconcert, dat in hetzelfde ZaterdagMatineeconcert werd uitgevoerd, koos hij precies die bezetting. Inclusief de bijbehorende zes slagwerkers, maar met weglating van de strijkers. Het resultaat kent zijn gelijke niet, maar het gevolg is wel dat Verbeys stuk alleen in combinatie met de Sacre geprogrammeerd kan worden. Want geen orkest zal voor een muziekstuk van achttien minuten zo'n blik blazers uit de kast trekken.

Het Pianoconcert bleef hoe dan ook goed overeind tussen de Sacre en Apollon Musagète, Stravinsky's balletmuziek uit 1928, waarvoor dirigent Jaap van Zweden om in stijl te blijven een ongewoon fors bezet strijkersensemble had laten aanrukken. Verbey houdt de krachtsverhoudingen tussen zijn monsterblazersverbond en klavierdompteuse Ellen Corver goed in balans, door ze veel om-en-om te laten spelen en ook door ze contrastrijk materiaal toe te wijzen.

Zo opent Corvers partij met één repeterende toon die geleidelijk uitdijt tot ratelende toonsherhalingen, die vervolgens weer uitgebouwd worden tot trillers. Als ankerpunten fungeren ketsende akkoorden, waaronder de pianopartij uitbot in weelderige guirlandes.

Met een vierdelige structuur, waarin twee betrekkelijk langzame dialogen worden gevolgd door snelle toccata's, houdt Verbey orde op zaken: zelfs de wringende, uit blazersschroot opgebouwde akkoorden gaan welvoeglijk op in de stuwende voortgang die het hele stuk kenmerkt.

Die ordelijkheid is zowel de kracht als de zwakte van het stuk. De samenklanken zijn zo netjes gerangschikt, als lepels, vorken en messen in een bestekbak, dat je af en toe gaat verlangen naar muziek die zich, al is het maar voor even, niks gelegen laat liggen aan die tussenschotjes. En het slot is een tikje onbevredigend: juist wanneer de ganse orkestmachinerie opnieuw lekker op stoom lijkt te komen, is het stuk opeens patsboem uit.

Met dat al is het Pianoconcert een compositie die een markante plaats inneemt in Verbeys intussen vrij imposante oeuvre, wat nog eens werd onderstreept door Corvers elektriserende vertolking en de royale, maar altijd scherp gedoseerde blazersontladingen van het Radio Filharmonisch Orkest.

De Sacre bracht blazers en strijkers bij elkaar, zodat het concert eindigde met een overtreffende trap. Van Zweden liet vooral in de kalmere intermezzi de luister van de 19de eeuw nog enigszins doorschemeren, maar gaf de beeldenstorm die Stravinsky in 1913 ontketende uiteraard het volle pond – met een furieuze discipline.


© Frits van der Waa 2006