Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 22 juni 2006 (pagina 17)

Sakamoto dieptepunt van Holland Festival

Ryuichi Sakamoto en Alva Noto. 20 juni, Muziekgebouw, Amsterdam.

De jaargang 2006 van het Holland Festival lijkt er een van extremen te worden. Op schitterende voorstellingen als After Life en Lady Macbeth van Mtsensk volgden teleurstellingen als Peter Eötvös' opera Angels in America en het Mozartgemangel van jazzpianist Uri Caine. Het optreden van Ryuichi Sakamoto, dinsdag, was een nieuw dieptepunt.

Sakamoto is bekend geworden als muzikant in het Yellow Magic Orchestra, en als componist van filmmuziek en ringtones. Sinds enkele jaren werkt hij samen met de Duitse multimedialist Carsten Nicolai, die zich liever geafficheerd ziet onder het pseudoniem alva noto. De twee bedienden zich bij hun optreden in het Muziekgebouw van een concertvleugel, twee Apple-laptops en een kamerbreed, uit LED-lampjes opgebouwd scherm.

De anderhalf uur durende sessie 'electro-therapy' die hiervan het gevolg was had zelfs nog misstaan in het programma Kleutertje luister. De priesterlijke gebaren waarmee de grijsharige Sakamoto in de snaren harkte en de toetsen bepingelde stonden in schril contrast met de muzikale armoede van de suddermuziek. Inhoudsloosheid is ook in de kunstmuziek niet nieuw: Erik Satie, John Cage en Brian Eno gingen Sakamoto voor, maar die brachten het tenminste nog met raffinement. Alle technische snufjes en steunkleurtjes ten spijt ontstijgen de verrichtingen van het duo geen moment aan het niveau van pretentieuze huisvlijt. De eerste de beste screensaver is visueel interessanter dan de pulserende bolletjes en streepjescodes die noto op het beeldscherm tovert.

Het ergste is dat er voor hem blijkbaar geen andere muzikale structuurmiddelen bestaan dan voortdurend aangehouden tonen met een akelige feedback-klankkwaliteit en een mechanische, in subsonische pulsen neergelegde vierkwartsmaat. En zelfs die leek voor de pianist soms wat moeilijk te volgen.

De naam van Sakamoto is blijkbaar goed voor een volle zaal en een dankbaar publiek. Maar dat mag voor een organisatie met een staat van dienst als het Holland Festival geen reden zijn om gebakken lucht te gaan verkopen.


© Frits van der Waa 2006