Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 11 september 2006 (pagina 10)

Gaudeamus Prijs voor zowel Griek als Argentijn

Nooit eerder is de Gaudeamus Prijs voor jonge componisten toegekend aan een Griek, nooit eerder aan een Argentijn, en al helemaal niet aan beiden. Lefteris Papadimitriou (29) en Gabriel Paiuk (31) hebben bovendien de primeur dat ze anders dan eerdere dubbele winnaars de prijs niet hoeven te delen.

Gaudeamus-directeur Henk Heuvelmans maakte zondag bekend dat er een prijs-in-duplo vergeven werd. De jury was unaniem in haar beslissing, en bovendien zou halvering zowel afbreuk doen aan de kwaliteit van de bekroonde werken als aan de prijs zelf. Die bestaat uit een bedrag van 4500 euro, tevens honorarium voor een nieuw, tijdens de volgende Gaudemusweek uit te voeren werk.

Papadimitriou leverde met zijn Black and White voor piano en orkest op zijn minst een afwijkend muziekstuk. Voor Ashley Hribar moet het vertolken van de versplinterde solopartij een weinig dankbare taak zijn geweest. Zelfs bij de Radio Kamer Philharmonie realiseerde niet iedereen de verlangde microtonen met een blijmoedig gezicht, maar de resulterende klankspectra, statisch en toch veranderlijk, hielden de aandacht een kwartier lang vast tot aan het afsluitende geploeter met vervuilde octaven.

Paiuk dankt zijn bekroning aan Res Extensa, een elektronisch werk van drie kwartier, dat als continu te beluisteren 'installatie' werd gepresenteerd. Doordat het klankmateriaal afkomstig is van uiteenlopende alledaagse geluidsbronnen speelt de componist een spel met de perceptie van de luisteraar op de grens van abstracte en concrete klanken. Voor de Italiaan Marco Momi, componist van het naar verhouding orthodoxe Les Mots voor sopraan en ensemble, was er een eervolle vermelding.

In de selectie die de jury had gemaakt uit de ruim 400 inzendingen waren curieuze combinaties frequenter dan hoge kwaliteit. Oost-Azië was goed vertegenwoordigd, met onder meer Curve of the Shadow voor sheng (mondorgel), zheng (zither) en ensemble, waarin Huang Ruo fascinerende klankcombinaties tot een theatraal geheel smeedt. De Chinese Du Yun verzoent woestheid en verstilling in haar Vicissitudes no.3. De Canadese Aaron Gervais brengt in zijn Culture no.1 een dialoog tot stand tussen een piano en een harp, met een laptop als lachende derde.

Onder het vele dat hors concours te beluisteren was, viel vooral het optreden van het zevenkoppige Nederlands Vocaal Laboratorium op, dat in vijf stukken alle schakeringen tussen fluwelen vocalen en huilende banshees ontplooide.


© Frits van der Waa 2006