Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 18 september 2006 (pagina 10)

Rondgang van orkest tot aan Paard van Troje


De naam is anders, de frequentie verdubbeld tot vier keer per jaar. Dag in de Branding voert de bezoeker langs de Haagse muziek in al haar gedaanten.

Op het laatste ogenblik stappen er vier meisjes in die, zodra de bus vertrekt, losbreken in lieflijk meerstemmig gezang. De speciale dienst, alleen voor de bezoekers van het Haagse festival Dag in de Branding, rijdt van het Spui naar de Kloosterkerk, waar ensembles van het Koninklijk Conservatorium en organist Jan Hage hun beste krachten wijden aan muziek voor orgel, blazers en slagwerk. Ongebruikelijke combinaties, componisten van velerlei pluimage, maar steeds muziek met een Haags accent. Want daar gaat het om bij de eerste Dag in de Branding.

Voorheen heette het Festival in de Branding, een evenement dat ongeveer eens per twee jaar plaatsvond. Maar dat vonden de organisatoren, waaronder de Johan Wagenaar Stichting en het Platform voor Nieuwe Muziek, 'te incidenteel'. Daarom is het festival veranderd in een concertmarathon, en de frequentie opgevoerd tot vier keer per jaar. Van drie uur 's middags tot drie uur 's nachts kan het publiek zich laven aan nieuwe klanken. Daarbij worden scheidslijnen tussen genres en culturen niet ontzien: zo begint de eerste Dag in de Branding bij het Residentie Orkest in de Anton Philipszaal, en eindigt hij in het Paard van Troje met stimulerende house-muziek.

The Flames of Quietude heet het werk van de in Nederland gevestigde Amerikaanse componiste Vanessa Lann dat het Residentie Orkest en dirigent Etienne Siebens die middag in de première brengen. Het vlammetje onder dit stuk brandt inderdaad erg rustig. Ondanks een paar passages met ratelend slagwerk en twee trompettisten die elkaar claxonnerend toeblazen vanaf de balkons, blijft de muziek langzaam om zijn eigen as draaien, zonder werkelijk van zijn plaats te komen. Dan zijn Tango Waltz van Diderik Wagenaar en Dame Blanche van Cornelis de Bondt een stuk spannender. Dat zijn dan ook stukken die zich al bewezen hebben.

Het ensemble LOOS staat in het Paard, maar komt uit dezelfde harde Haagse hoek. Saxofonist Peter van Bergen en zijn trawanten laten als een soort Explosieven Opruimings Dienst hun muzikaal dynamiet gecontroleerd ontploffen. Petra Dolleman (what's in a name?) levert action-painting, en filmer Joost van Veen roept bij Huib Emmers Vortex dezelfde retro-sferen op als het orgel met zijn sixties-sound.

Veel belangstelling is er 's avonds in Korzo voor Sottenschip, een nieuw muziektheaterstuk van regisseuse Boukje Schweigman en componiste Anke Brouwer. De schilder Jeroen Bosch en zijn Duitse tijdgenoot Sebastian Brant, een satirische schrijver, hebben de inspiratie geleverd voor dit stuk, maar daar is in de voorstelling zelf niets van terug te zien. Brouwer heeft mooie klanken verzonnen en de beelden van Schweigman zijn oogstrelend, maar voor het overige hebben de twee kunstbedenksters, beiden van de jongste lichting, blijkbaar totaal langs elkaar heen gewerkt.

Een dolende mimespeler ontmoet twee zangeressen. Daarvan is er één (Keren Motseri) gestoken in een prachtig kostuum met drakenkop en -vleugels. De andere, Fanny Alofs, lijkt weggelopen uit het Land van Ooit. Samen zingen ze de tekst van Brant, in het Engels in plaats van in het oorspronkelijke Duits, maar evengoed nietszeggend in deze context. Het begeleidende strijkkwartet zit warempel in een soort schuitje, maar blijkt op den duur op rolletjes te lopen, wat tevens het eind van de voorstelling inluidt. De titel Sottenschip mag thuishoren op een Dag in de Branding, maar uiteindelijk raakt de voorstelling kant noch wal.


© Frits van der Waa 2006