Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 23 september 2006 (pagina 15)

Herkenbaar, maar geen opera

Dit stuk is in een dermate verkorte vorm in de krant verschenen dat ik hier liever de oorspronkelijke versie laat volgen:

Alzheimer van Chiel Meijering en Bert Keizer door de Muziektheaterunie o.l.v. Johnny Kuiper en Jurjen Hempel. Muziekgebouw, Amsterdam, 21 september. Toernee (zie www.muziektheaterunie.nl)

De voorstelling Alzheimer, aangekondigd als een 'tragikomische hersenopera', doorsnijdt de onttakeling van de dementerende hoofdpersoon Jaap met video-interviews met wetenschappers en andere deskundigen. Het libretto is van Bert Keizer, schrijver van het standaardwerk Het refrein is Hein en als verpleeghuisarts eveneens een expert. Het merkbaar betrokken publiek, ter gelegenheid van de Wereld Alzheimerdag bijeen in het Amsterdamse Muziekgebouw, zal de tonelen met radeloze familieleden, cynische dokters en betuttelende verplegers vast en zeker herkend hebben.

Operaliefhebbers die wellicht hoopten op een verdere psychologische dan wel amusante uitdieping van het gegeven, zullen daarentegen van een koude kermis zijn thuisgekomen. Voor het schrijven van een goed operalibretto volstaat het namelijk niet om dialogen te laden met kippendrift en 'graf' te laten rijmen op 'trap af'. En de smeuïge muzikale saus waarmee Chiel Meijering het merendeel van de twee uur durende voorstelling overgiet, maakt met zijn eindeloze herhalingen van vierdelige akkoordschema's dat Alzheimer meer raakvlakken heeft met de musical dan met de opera.

Minder musicalesk is Meijerings niet te stuiten neiging om onbeklemtoonde lettergrepen en zinsdelen te benadrukken met zigzaggende notenfiguurtjes. Als Jaaps familieden aan zijn sterfbed 'Ga nou maar' zingen is het eerste, belangrijkste woord in één noot voorbij, terwijl 'nou maar' wordt behangen met versierseltjes.

De inherente zwakte van de partituur blijkt eens te meer wanneer Keizer de bevolking van het verpleeghuis laat uitbarsten in oud-vaderlandse liederen. Een traditionele tophit als In naam van Oranje doe open de poort klinkt dan merkbaar sterker dan de moeizame deunen van Meijering.

Dankzij de ingeving om de handeling te laten becommentariëren door een pittig zingend jongedameskoor ontstijgt de voorstelling gelukkig aan het al te prozaïsche. Meijering voorziet ze van fraaie Bach-pastiches, en regisseur Johnny Kuiper laat ze in allerlei formaties over het podium darren. Hoewel individueel niet erg sterk, doet dit twaalftal de verrichtingen van tenor Hein Meens (Jaap), mezzo Eveline Karssen en de diverse andere zangers verbleken.

Ondanks de lichtvoetige muziek is Alzheimer uiteindelijk een tamelijk vreugdeloze voorstelling, waarin de enige bevrijdende lach wordt gegenereerd door een geestige opmerking in het videofragment van Midas Dekkers. De Muziektheaterunie, het productiehuis van Alzheimer, heeft vergelijkbare muziektheaterprojecten in de maak over kindermishandeling en familiegeweld, depressies en religieus fanatisme. Een gat in de markt, blijkbaar.


© Frits van der Waa 2006