Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 6 oktober 2006 (pagina 19)

Harp Lavinia Meijer spreekt mannentaal

Dussek, Salzédo, Bach, Renié e.a. door Lavinia Meijer, harp. 4 oktober, Concertgebouw, Amsterdam.

Nooit geweten dat je met een harp vuurpijlen kunt afschieten. Lavinia Meijer verrichtte dat kunststukje woensdag bij haar optreden in de Amsterdamse Kleine Zaal, en ze deed er nog vonkenregens bij ook. In een donderslag voorzagen de Variaties op een thema in oude stijl van Carlos Salzédo niet, maar daar had de Amerikaanse componist Garrett Byrnes weer voor gezorgd: in zijn vijf jaar geleden gecomponeerde Visions in Twilight mocht Meijer de lage bassnaar woest laten klapperen.

Meijer vertegenwoordigt Nederland in de serie Rising Stars, het project waarin zes grote muziekzalen elkaar de veelbelovendste jonge musici toespelen. Hoewel de harpiste nog maar 22 jaar telt, is ze als musicienne volstrekt volwassen. Bovendien ontlokt ze haar instrument niet alleen poezelige sprookjesklanken, maar ze laat het ook ferme mannentaal spreken. En ze heeft er zichtbaar plezier in. Haar programma, op het eerste gezicht een handvol behapbare stukjes, kreeg de overtuigingskracht van een pakkend betoog, zo fraai van opbouw en met zo veel eloquentie gebracht dat het slot, twee uur na aanvang, bijna teleurstellend vroeg kwam.

Dat Meijer de harp in technisch opzicht volledig de baas is, spreekt eigenlijk vanzelf. Belangrijker is dat alles wat ze speelt, of het nu een fuga van Bach is, een romantisch werkje van Fauré, of het katachtige, plezierig-moderne Spiders van Paul Patterson, vol is van kleur en leven. Dat bereikt ze niet alleen door de individuele lijnen elk hun eigen dynamische curve te geven, maar ook door het arsenaal aan timbres waarover ze beschikt. Die tintenrijkdom reikt van het getsjirp van krekeltjes tot een orkestrale majesteit.

Dat Meijer voor geen kleintje vervaard is, bewijst haar komende optreden, eind deze maand in het Muziekgebouw, met werk van Ravel en twee nieuwe composities, waarin ze het opneemt tegen de vier saxofonisten van het Aurelia Kwartet.


© Frits van der Waa 2006