Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 26 oktober 2006 (pagina 15)

Sonate Liszt zelfs sterker in bewerking

Weiner, Schumann en Liszt. Orchester der Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar o.l.v. Nicolás Pasquet. 24 oktober, Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht.

Onder tamelijk lauwhartige belangstelling is dinsdag het Tweede Franz Liszt in Vredenburg Festival begonnen. Het Utrechtse Muziekcentrum onderhoudt een langjarige relatie met de langharige pianotemmer. Niet minder dan zevenmaal heeft daar de afgelopen twintig jaar het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours plaatsgevonden (dat overigens bepaald niet het enige in zijn soort is).

Met dit zesdaagse festival worden ook andere facetten van de grote virtuoos en componist belicht. Ditmaal gebeurt dat door werk van Liszt te confronteren met dat van tijdgenoten, en met de blik van het nageslacht, door middel van bewerkingen.

Bij het openingsconcert draaide het om de relatie tussen Liszt en zijn collega Robert Schumann. De aanvankelijk hartelijke vriendschap tussen de beide componisten bekoelde allengs, wat veroorzaakt werd doordat Schumann na een paar wat minder tactvolle opmerkingen van Liszt weigerde de bokkepruik af te zetten. Liszt bleef overigens een grote bewondering koesteren voor zijn een jaar oudere vakgenoot. Onder andere droeg hij zijn Pianosonate in b aan hem op.

Die omvangrijke sonate was de hoofdschotel van het openingsconcert, maar dan in de orkestbewerking van de Hongaar Leó Weiner, die in 1960 stierf. Deze versie is pas afgelopen zondag bij een soortgelijk festival in Weimar voor het eerst tot klinken gebracht, eveneens door het Orchester der Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar.

Het geheel uit studenten bestaande gezelschap legde onder aanvoering van Nicolás Pasquet veel vuur in het werk. Het stuk wint zelfs bij de vertaling van piano naar orkest, doordat het atletische aspect minder nadrukkelijk wordt. Vooral de houtblazers kwinkeleerden soepel door de razendsnel langsrazende arpeggio-vulsels, en de omineuze klopsignalen kregen mooie donkere tinten.

Weiner was overigens een meer dan bekwaam componist, getuige de uitvoering van zijn balletsuite Csonger és Tünde, die met zijn esprit en koloriet vooral Franse invloeden vertoont. In Schumanns Pianoconcert speelde het orkest erg braafjes, wat zich slecht verdroeg met het temperament van solist Anton Salnikov, vorig jaar tweede op het Liszt Concours.

Meer concourswinnaars zijn te horen in de Europese Liszt Nacht waarmee het festijn zondag wordt afgesloten. Yingdi Sun, die vorig jaar in Utrecht de eerste prijs won, is dan niet alleen te horen in diezelfde Sonate, maar speelt tijdens de after-party ook met een jazz-trio.


© Frits van der Waa 2006