Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 20 december 2006 (pagina 14)

Higginbottom laat 'Messiah' glimmen en glanzen als nieuw

Messiah, van Handel, door The Academy of Ancient Music en The Choir of New College Oxford o.l.v. Edward Higginbottom. 18 december, Concertgebouw, Amsterdam.

In de 19de-eeuw probeerden uitvoerders van Handels The Messiah records te vestigen met het aantal uitvoerenden, dat in de duizenden kon lopen. In de 21ste-eeuw is dat anders: de nieuwe Messiah-mode betreft tempo. Uitvoeringen reiken van vlot tot vliegensvlug en van rap tot razendsnel.

Bij The Academy of Ancient Music, die maandag het Concertgebouw aandeed met Handels oratorium, gaat het ook lekker voortvarend toe, maar geraffeld wordt er niet. Dat is vooral te danken aan de lenigheid van het Choir of New College Oxford, dat bestaat uit zo'n twintig heren en een evenzoveel jongetjes, gestoken in karmijnrode soutanes. Strak, zuiver en trefzeker evenaren ze de wendbaarheid van het mini-orkestje.

Hun Messiah, aangevoerd door Edward Higginbottom, de vaste leider van het koor, is kort geleden ook bij het Naxos-label op cd verschenen, zij het met een iets andere solistenbezetting. Gemeenschappelijke factor is de zoetgevooisde countertenor Iestyn Davies, opgeleid bij de rivaliserende knaapjes van St. John's College, die hoge ogen gooide, vooral in zijn – bepaald niet te haastige – voordracht van He was despised. Bas Andrew Foster-Williams en tenor James Gilchrist leverden waardig weerwerk, en sopraan Claire Booth juichte er in jeugdige, maar niet geheel siddervrije vocalen tussendoor.

Bij de Messiah mag je na een ongebroken uitvoeringstraditie van ruim tweeëneenhalve eeuw geen verrassende gezichtspunten meer verwachten, maar bij Higginbottom glimt en glanst het stuk desondanks weer als nieuw.


© Frits van der Waa 2006