de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 20 december 2006 (pagina 14)
Higginbottom laat 'Messiah' glimmen en glanzen als nieuw
Messiah, van Handel, door The Academy of Ancient Music en The Choir of New College Oxford o.l.v. Edward
Higginbottom. 18 december, Concertgebouw, Amsterdam.
In de 19de-eeuw probeerden uitvoerders van Handels The Messiah records te vestigen met het
aantal uitvoerenden, dat in de duizenden kon lopen. In de 21ste-eeuw is dat anders: de nieuwe Messiah-mode
betreft tempo. Uitvoeringen reiken van vlot tot vliegensvlug en van rap tot razendsnel.
Bij The Academy of Ancient Music, die maandag het Concertgebouw aandeed met Handels oratorium, gaat het
ook lekker voortvarend toe, maar geraffeld wordt er niet. Dat is vooral te danken aan de lenigheid van
het Choir of New College Oxford, dat bestaat uit zo'n twintig heren en een evenzoveel jongetjes, gestoken
in karmijnrode soutanes. Strak, zuiver en trefzeker evenaren ze de wendbaarheid van het mini-orkestje.
Hun Messiah, aangevoerd door Edward Higginbottom, de vaste leider van het koor, is kort geleden
ook bij het Naxos-label op cd verschenen, zij het met een iets andere solistenbezetting.
Gemeenschappelijke factor is de zoetgevooisde countertenor Iestyn Davies, opgeleid bij de rivaliserende
knaapjes van St. John's College, die hoge ogen gooide, vooral in zijn bepaald niet te haastige
voordracht van He was despised. Bas Andrew Foster-Williams en tenor James Gilchrist
leverden waardig weerwerk, en sopraan Claire Booth juichte er in jeugdige, maar niet geheel siddervrije
vocalen tussendoor.
Bij de Messiah mag je na een ongebroken uitvoeringstraditie van ruim tweeëneenhalve eeuw geen
verrassende gezichtspunten meer verwachten, maar bij Higginbottom glimt en glanst het stuk desondanks
weer als nieuw.
© Frits van der Waa 2006