Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 15 januari 2007 (pagina 10)

Jurowski realiseert warme, stuwende orkestrale structuren

Britten en Mahler door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Vladimir Jurowski. 12 januari, De Doelen, Rotterdam.

Voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest de Canadees Yannick Nézet-Séguin tot chef-dirigent heeft verkozen, zal het waarschijnlijk ook voorzichtige aanzoeken hebben gericht aan Vladimir Jurowski, de 34-jarige Rus die al een paar succesvol met het orkest heeft opgetreden. Maar Jurowski treedt komend seizoen aan als chef van het London Philharmonic, dus zal hij de Rotterdamse avances vriendelijk hebben afgewimpeld.

Wel stond hij afgelopen weekeind opnieuw drie maal voor het orkest, met een prachtprogramma: Mahlers debuutcompositie Das klagende Lied, voorafgegaan door de Sinfonia da Requiem van Benjamin Britten. In dat werk is goed te horen dat Britten een fervent Mahler-fan was – bijvoorbeeld in de morose blazersduetten die volgen op de grote climax, en dan overgaan in een quasi-onschuldig wijsje.

Jurowski verdeelt de tijd als met een scalpel in keurige mootjes, maar realiseert desondanks orkestrale texturen met warmte, innerlijk leven en grote stuwkracht. In Mahlers omvangrijke spooksprookje kwam zijn opera-ervaring hem goed van pas bij het aansturen van het Brabant Koor, een gesmoord klinkend Fernorchester en de vier solisten. De contrastwerking tussen wrangzoete strijkers en snerpende koperaccenten getuigden van zijn scherpe oor voor de ambiguïteit in Mahlers stukken.


© Frits van der Waa 2007