Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 26 februari 2007 (pagina 10)

Smaakvolle prestaties van supersopraan Sampson

Schumann: das Paradies und die Peri , door het Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Philippe Herreweghe. 23 februari, Vredenburg, Utrecht.

Boven op een schouder droeg Carolyn Sampson een vleugelachtig uitsteekseltje. Die jurk had ze niet voor niets gekozen, want in Schumanns sprookjesoratorium Das Paradies und die Peri zong ze de hoofdrol van de Peri, ofwel de halfengel. De Engelse zangeres, die bezig is een supersopraan te worden, zat helemaal in haar rol. Ze jubelde de sterren uit de hemel, vooral aan het slot, toen het haar eindelijk, na ruim anderhalf uur vergeefse pogingen, gelukt was in het paradijs te komen.

Het welslagen van de uitvoering in het Utrechtse Vredenburg, een gezamenlijke onderneming van de TROS en de AVRO, stoelde in belangrijke mate op de smaakvolle prestaties van Sampson en haar zes medesolisten. Schumanns compositie, die gebaseerd is op een 'Indische' fabel uit het werk van de Ierse schrijver Thomas Moore, is een werk dat druipt van lieflijkheid, zoetsappigheid en melodrama. Met mindere vocale goden wordt zoiets gauw tenenkrommend, maar alt Christianne Stotijn, tenor Christoph Prégardien, sopraan Letizia Scherrer en de drie overige zangers verhieven het werk tot sentiment van de bovenste plank.

Schumann heeft echt zijn best gedaan om het verhaal te voorzien van de mooiste, naïefste en behaaglijkste muziek die hij maar kon verzinnen. De musici van het Radio Filharmonisch Orkest deponeerden strijkerslijnen van fluweel op een verende blazersmatras, en deden zowel recht aan de Mozartiaanse lichtheid als aan de Bach-achtige doortimmerdheid die in Schumanns partituur doorklinken. Achter hen deed het Groot Omroepkoor de watergeesten van de Nijl huppelen en trippelen, ontketende een veldslag, gevolgd door gepast weeklagen, en zong een slaapliedje voor de doden. Voor hen stond Philippe Herreweghe, die de door hemzelf ontwikkelde kunst van het vingerdirigeren tot grote hoogten voerde. Met wuivende, plooiende en strikkende gebaren modelleerde hij de koor- en orkestklank en leidde publiek en musici naar toppen van gelukzaligheid.


© Frits van der Waa 2007