Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 12 mei 2007 (pagina 15)

Warme, levende klanken

Buxtehude door La Soave Melodia. Waalse Kerk, Amsterdam, 9 mei.

Te dikwijls is Dieterich Buxtehude 'voorloper van Bach'. Buxtehude was als componist een heel andere persoonlijkheid: flamboyanter, en in veel opzichten behendiger. Het was allemaal te horen op de 300ste sterfdag van de meester. In de Amsterdamse Waalse Kerk klonk een eerste uitvoering van een onlangs boven water gekomen werk, de koraalfantasie Nun freut euch, lieben Christen gmein.

De naam van Buxtehude staat er niet bij, maar Pieter Dirksen, die het stuk in een handschrift met orgeltabulaturen ontdekte, is er op grond van stijlkenmerken van overtuigd dat het een vroeg werk van Buxtehudes hand is.

Een mooie vondst is het hoe dan ook. Het werk, dat circa acht minuten duurt, maakt, na een wat plechtstatige opening met chromatische tegenstemmen, een verrassende wending naar tussen verschillende registers heen en weer springende akkoorden, bekroond met een passage vol elaborate omspelingen. Dirksen benutte ook in drie andere orgelcomposities van Buxtehude de vele voortreffelijkheden van het te zelden in het openbaar bespeelde Müller-orgel.

Toch is het klavecimbel bij uitstek zijn instrument. Er zijn weinig musici die het apparaat zo'n warme, levende klank kunnen ontfutselen. Dirksen werd glorievol bijgestaan door de musici van het door hem opgerichte ensemble La Soave Melodia. Dankzij de aparte solootjes voor de afzonderlijke instrumenten in Buxtehudes triosonates konden de strijkers alle drie laten horen hoe je met een nagenoeg vibratoloze toon toch een enorme diepgang kunt bereiken, puur door frasering, dynamiek en bovenal een glanzend, zuiver geluid.


© Frits van der Waa 2007