de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 15 augustus 2007 (pagina 14)
Lutton dirigeert hommage aan Grieg zonder opsmuk
Grieg en Prokofjev , door het Bergen Philharmonisch Orkest o.l.v. Andrew Litton. 13 augustus,
Concertgebouw, Amsterdam.
Omdat Grieg honderd jaar dood is, kwam het Philharmonisch orkest van Bergen de componist in het
Amsterdamse Concertgebouw een hommage brengen. Die pakte goed uit, want het gezelschap, waar Grieg zelf
ooit twee jaar lang voor heeft gestaan, opereert op het scherp van de snede en produceert waar nodig een
prachtig versmolten geluid.
Na de Noorse dans op. 35 no.1, waarin de componist veel landschappelijk doorklinkende bastonen
verwerkt heeft, klonk het bekende Pianoconcert, waarin solist Boris Berezovski afwisselend
uitblonk in stoer en lichtvingerig pianospel, waarmee hij speciaal de arpeggiootjes van het derde deel
een grote delicatesse verleende.
De Amerikaan Andrew Litton, die het Noorse orkest sinds vier jaar leidt, heeft een milde hand van
dirigeren. Hij begeleidde het pianoconcert vrij zakelijk, zonder al te veel opsmuk, maar liet toch de
romige bassen en de smachtende celli mooi uitkomen.
Voor het overige gaat Griegs sterfjaar in het Concertgebouw vrijwel stilzwijgend voorbij. Elders in het
land, onder andere bij het Gelders Orkest, Holland Symfonia, en het Noord-Nederlands orkest wordt de
componist wel herdacht, maar ook daar blijft het voornamelijk bij die paar succesnummers als het
pianoconcert en de onverslijtbare Peer Gynt-suite.
Het Noorse orkest zette in Prokofjevs Romeo en Julia de bloemetjes nog eens overtuigend buiten.
Ook al is het werk een ware klanketalage waarmee elk orkest goede sier kan maken, toch schitterden de
celli met een wulps geluid, streelde de altsax de trommelvliezen, en mokerde het slagwerk er in die paar
omineuze passages gretig op los. Litton ontplooide nu een geheel nieuw driftleven en hanteerde de baton
zelfs alsof het een ijspriem was, waarop het orkest reageerde met nog vuriger spel.
© Frits van der Waa 2007