de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 20 augustus 2007 (pagina 11)
Haitink voert KCO veilig langs combinatie Wagner en Debussy
Debussy en Wagner, het Koninklijk Concertgebouworkest en Nederlands Kamerkoor o.l.v. Bernard Haitink.
17 augustus, Concertgebouw, Amsterdam.
Een beetje schuchter maakte de eerste eenstemmige lijn van Wagners Parsifal-voorspel zich los uit
het niets, maar de klank was er direct en onmiskenbaar: het Koninklijk Concertgebouworkest is na het
vakantiereces weer terug op honk, onder aanvoering van Bernard Haitink. Een onverslaanbare combinatie,
zo bleek tijdens het geheel aan Wagner en Debussy gewijde programma.
Lang blijven het KCO en Haitink overigens niet in Amsterdam: na de uitvoering van Bruckners Achtste
van aanstaande woensdag, die ook op radio en tv wordt uitgezonden, gaat het hele gezelschap twee weken
lang op rondreis door Europa. Dat niet chefdirigent Mariss Jansons, maar eredirigent Haitink de
festivaltournee leidt, heeft vermoedelijk te maken met de vreemde spagaat die anders in Luzern was
ontstaan: Jansons treedt daar al op met zijn 'andere' orkest, dat van de Bayerische Rundfunk.
De combinatie van Wagner en Debussy was, naar verwachting, bijzonder effectief. Debussy, die Wagner
beurtelings bewonderde en bezwadderde, schreef immers muziek waarin hij zich losmaakte van de knellende
banden met in zijn woorden 'die oude gifmenger', zonder ze helemaal door te snijden.
De fantastische kleurengloed die bij Wagner smeult en bedwelmt krijgt in Debussy's Nocturnes een
heel ander licht, dat koel en klaar gloort achter nevels en wolken. De bekoring is er niet minder om,
en al helemaal niet in de oorspronkelijk voor piano geschreven Six épigraphes antiques, die
in de uitgespaarde bewerking van Rudolf Escher nog een bevallig stapje verder bij Wagner vandaan doen.
In alle rust leidde Haitink zijn gehoor tot slot veilig langs het oog van de orkaan die langs trekt in
de Liebestod uit Tristan en Isolde. De tantaliserende vloed aan klanken die woelend en
wemelend op zoek zijn naar vervulling vindt hier al na een kwartier de vervulling waarnaar ze in de opera
een paar uur lang op zoek is.
© Frits van der Waa 2007