de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 5 november 2007 (pagina 11)
Ode aan Rott, fictief auteur van Mahlers 'Nulde Symfonie'
Mahler en Rott door het Residentie Orkest o.l.v. Neeme Järvi. 2/11, Dr. Anton Philipszaal,
Den Haag.
Waar is de tijd gebleven dat het Residentie Orkest met rare programma's hele volksstammen op de been
kreeg?
Nu is één onbekende componistennaam blijkbaar al genoeg om een halflege zaal te oogsten. En
dat terwijl de vergeten Hans Rott ook nog eens geflankeerd werd door zijn bekende studiegenoot Gustav
Mahler.
Het orkest zette niettemin zijn beste beentje voor in Rotts Symfonie in E, die onder aanvoering
van de altijd deugdelijke maar zelden hoog vliegende chefdirigent Neeme Järvi een dito uitvoering
beleefde.
Hans Rott heeft maar één symfonie geschreven. Dat was in 1880 en hij was toen 22 jaar. Kort
daarna werd hij gek, en vier jaar later was hij dood.
Meer dan een eeuw later werd zijn symfonie voor het eerst uitgevoerd. Het meest curieuze aan deze kloeke
compositie zijn de overeenkomsten die ze vertoont met destijds nog niet geschreven werk van Mahler.
Järvi ging daar niet speciaal naar op zoek, ging bedaard voor in de eredienst voor Rott, hield de
glimp van tijdloosheid aan het einde van het tweede deel binnen de perken, verzoende de Floris-achtige
openingsfanfare van het Scherzo met het extatische slot, en manoeuvreerde behendig door de
plotselinge bochten in de lange harmonische velden van het slotdeel.
Het ziet ernaar uit dat Rott een blijvertje is in het internationale orkestencircuit, zij het dat hij
altoos zal worden opgevoerd als de fictieve auteur van de Nulde Symfonie van Mahler. En dat is
niet verdiend temeer daar de uitvoering van dit werk een stuk spannender was dan die van Mahlers
Kindertotenlieder, waarin alt Christianne Stotijn nauwelijks boven het orkest uitkwam.
© Frits van der Waa 2007