Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 12 september 2008 (pagina 15)

Nézet-Séguin laat orkest en koor versmelten in doorkijkjes naar de hemel

Missa solemnis van Beethoven, door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin, 10 september, De Doelen, Rotterdam.

De bezoeker lijkt te zweven, staand op een klein plankiertje, aan alle kanten omringd door een eindeloze galaxis vol gekleurde spikkellichtjes. Het kunstwerk heet Fireflies on the water en het is allemaal illusie –de Japanse kunstenares Yayoi Kusama doet het met spiegels –, maar de ervaring laat zich perfect rijmen met het thema van het Gergjev Festival, Hemel en Aarde.

Behalve aan muziek kan men zich daar laven aan beeldende kunst en zulke uiteenlopende films als Brideshead Revisited en Sjakie en de chocoladefabriek. Het past allemaal onder dezelfde multidisciplinaire plu.

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Tsjechisch Filharmonisch Koor Brno en dirigent Yannick Nézet-Séguin bestormen op hun beurt de hemel in Beethovens Missa solemnis. De vier solisten en het koor versmelten erin tot een ware twee-eenheid. De Tsjechen produceren een even fris en jeugdig geluid als mezzo Cora Burggraaf en tenor Werner Güra, en de iets bedaagdere timbres van sopraan Laura Claycomb en bas Christopher Maltman sluiten daar goed op aan.

Nézet-Séguin, Gergjevs opvolger bij het RPhO, is 'te gast' in het festival van zijn voorganger. De Missa solemnis, een van die heilige monsters in het oeuvre van Beethoven, is vertrouwde kost voor hem, maar dat wil niet zeggen dat hij zich niet hoeft in te spannen – temeer omdat deze uitvoering ook op cd uitgebracht gaat worden. Misschien speelt ook de wetenschap mee dat het stuk deze week ook bij het naburige Residentie Orkest en collega Neeme Järvi op de lessenaars staat.

Aanvankelijk bood Nézet-Séguin doorkijkjes naar de hemel tijdens de abrupte luwtes die Beethoven heeft aangebracht tussen de massievere passages. Het omgekeerde gebeurde aan het slot, waar verre marsmuziek onder de woorden Dona nobis pacem (geef ons vrede) een even aards als ironisch commentaar levert. Het nam niet weg dat de optorenende koor- en orkestmassa's de dirigent soms wat boven het hoofd leken te groeien, wat paradoxaal genoeg een zekere vlakheid tot gevolg had.


© Frits van der Waa 2008