Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 30 oktober 2008

Aan operasfeer schort het niet in levenslustige Händeluitvoering

Händel, door Le Concert d' Astrée o.l.v. Emmanuelle Haïm. 28 oktober, Concertgebouw, Amsterdam.

Een verliefde god, een kuise nimf en een dappere herderin bevolkten dinsdag de grote zaal van het Concertgebouw en daar waren niet meer dan twee zangers voor nodig. Plus natuurlijk een componist, Georg Friedrich Händel, en een orkest, het barokensemble Le Concert d'Astrée van Emmanuelle Haïm.

Het was merkwaardig on-druk bij het optreden, terwijl Haïm en haar ensemble in 2001, al een jaar na de oprichting, triomfen vierden in Glyndebourne. Misschien was de serie 'Opera in concert' niet het meest geschikte kader voor dit barokorkest, terwijl er ook enigszins te twisten valt over de vraag of de naar mythologisch verhalen gecomponeerde cantates van Händel wel tot de opera gerekend moeten worden.

Aan operasfeer schortte het intussen niet, dankzij de solisten Sandrine Piau en Nathan Berg, die veel theaterbloed in hun vertolkingen goten.

Piaus etherische, wendbare sopraan heeft onderin wat weinig kern, maar ze verovert daarmee aller harten – allereerst als Clori, die in de solocantate Delirio amoroso in de onderwereld op zoek gaat naar haar overleden geliefde Tirsi, en vervolgens als Dafne, in La terra è liberata, op de vlucht slaat voor een bronstige Apollo. De Canadese bas Berg maakte als zonnegod een onaangenaam brallerige entree, maar dat bleek in een zoetgevooisder stadium bij zijn interpretatie te horen.

Onder aanvoering van de blootsarms en met geheven ellebogen dirigerende Haïm, die op gezette tijden ook het klavecimbel en het orgel besprong, kwam het orkest tot bijzonder levenslustige uitvoeringen met veel contrasten en markante solistische bijdragen van de musici, zoals een vleiende traverso en een op en neer roetsjend blokfluitje. Het orkest leverde op zijn beurt woelig klotsende baren en lieflijke tokkeltonen.


© Frits van der Waa 2008