de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 12 mei 2009
Superheld drijft vooral op techniek
Elias, van Mendelssohn, door de Radio Kamer Filharmonie en Groot Omroepkoor o.l.v. Philippe Herreweghe.
9 mei, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 12/5, 20.00 uur.
Het spannendste moment in het oratorium Elias van Felix Mendelssohn is de beklemmende stilte die
valt nadat het koor luid 'Gib uns Antwort!' heeft gezongen. Dat is duidelijke taal. Het koor richt zich hier namelijk tot de afgod Baäl, en die moet het
natuurlijk aflegen tegen de god van de hoofdpersoon.
Die hoofdpersoon is de bijbelse superheld Elias Elia voor de Nederlandse kijkers die in de
jongstleden Zaterdagmatinee werd vertolkt door de Duitser Michael Nagy, een bariton met klaroenkracht.
Geen overbodige luxe, want Elias is een praatgrage profeet. Zozeer zelfs dat Nagy's collega's niet veel
in de melk te brokken hadden. Sopraan Soile Isokosi, die zong als een zonnestraaltje op een gemiddelde
Nederlandse voorjaarsdag, kon hier en daar nog wel schitteren, maar tenor Christoph Strehl en de niet
aldoor even doortastende Christianne Stotijn kwamen er nogal bekaaid af.
Nee, dan het Groot Omroepkoor. Nadat het als Baälpriesters een kopje kleiner was gemaakt want
we hebben hier per slot van rekening te maken met een militante geloofsbeleving bleef het gewoon
zingen, nu als engelen. Het vertolkte zelfs het suizen van de koelte waarin de Heer nadert.
Het is wel jammer dat Mendelssohn dit alles met meer techniek dan inspiratie aan elkaar heeft gekit,
zodat er weinig lucht zit in het meer dan twee uur durende stuk. Dirigent Philippe Herreweghe en de Radio
Kamer Filharmonie boden af en toe een zekere verfijnde verdunning, maar dat nam niet weg dat deze
Elias een hardlijvige indruk maakte, die niet zozeer boeide als wel vermoeide.
© Frits van der Waa 2009