Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 16 juni 2009

Oerklanken uit het koor, schroeiende fanfares en veel slagwerk

Varèse 360°, door het Asko/Schönberg Ensemble en Cappella Amsterdam o.l.v. Peter Eötvös. 14 juni, Westergasfabriek, Amsterdam.

De componist Edgard Varèse overleed in 1965, en de enige die nog namens hem kan spreken is zijn leerling Chou Wen-Chung, nu 85. Chou, die diverse onaffe werken van Varèse uitvoerbaar maakte, brak deze week zijn been toen hij op weg was naar Varèse 360°, het grote Holland Festival-project waarin Varèses complete werk tot klinken kwam.

Vanuit zijn rolstoel nam Chou het applaus in ontvangst voor Etude pour Espace, een voorstudie voor de alomvattende compositie waar Varèse gedurende de jaren veertig aan werkte. Chou voltooide Etude onlangs. Het Asko/Schönberg Ensemble, Cappella Amsterdam en dirigent Peter Eötvös verzorgden zondag de wereldpremière.

Chou's Etude gaat terug op een partituur voor koor, twee piano's en zes slagwerkers die Varèse in 1947 voltooide. Het stuk werd éénmaal uitgevoerd, waarna de componist er niet meer van wilde weten. Door de piano's te vervangen door een ensemble, dat bovendien per luidspreker door de ruimte heen en weer verplaatst wordt, zouden nu Varèses bedoelingen benaderd zijn.

De ruimtelijke uitsturing werkte goed in de gashouder, waar het project uitgevoerd werd. Of ze functioneel was is vers twee. De muziek klonk in elk geval Varèsiaans, met oerklanken uit het koor, schroeiende fanfares en veel slagwerk – een stuk overtuigender dan sommige andere door Chou voltooide werken.

De Amerikaanse videokunstenaar Gary Hill verknoeide net als de dag ervoor veel aan dit in wezen historische project – ditmaal door de delicate fluitsolo Density 21.5 op te sieren met een koorddanser, en door Déserts, een werk met de schrijnende noodzaak van een laat Beethovenkwartet, te laten uitbeelden door twee doventolken.


© Frits van der Waa 2009