Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 9 november 2009

Intiem werk profiteert van nieuwe akoestiek

Berlioz, Ravel, Fauré, Massenet, De Falla en Poulenc, door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Concertkoor o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. 6 november, De Doelen, Rotterdam.

Er lijkt wel een nieuw leven aangebroken voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het heeft een nieuwe chef (Yannick Nézet-Séguin), een nieuwe directeur (Hans Waege), een vers opgeknapte zaal (de Doelen) en, zowaar, een platencontract met een internationaal label, het bekende EMI. Voorafgaand aan het Promenadeconcert werd het eerste schijfje gepresenteerd, geheel gewijd aan de Franse componist en meestercolorist Maurice Ravel.

Het Franse repertoire, zo onderstreepte Nézet-Séguin tijdens een mini-interview, is hem als Canadees uit Quebec heel lief, maar hij wil daar niet op worden vastgepind. 'Nu begint het echte werk.'

Bij dit programma, zeven korte en makkelijk naar binnen glijdende stukken van vier Fransen en een Spanjaard, was het nog niet zover – wat niet wil zeggen dat het geen niveau had. Wel werd duidelijk dat de akoestische facelift die de zaal heeft ondergaan een paar ongunstige bijwerkingen heeft. De basfrequenties komen gauw te hard door, waardoor het middengebied dan weer een troebele indruk maakt.

Dat was vooral manifest in Berlioz' ouverture Le Corsaire, met zijn felle contrasten en drukke texturen. Het intiemere werk profiteerde juist van de grotere nabijheid die de ingenieurs de klank hebben gegeven.

De eendracht van het Nederlandse Concertkoor kwam in twee fraai gedoseerde koormuziekjes van Poulenc goed naar voren. Ook zoemde het fraai mee met de smachtende melodieën die violiste Simone Lamsma in Massenets Méditation deed opstijgen. In de Tzigane van Ravel vlamde Lamsma koelbloedig.

Nézet-Séguin wierp zich er helemaal in, zoals zijn gewoonte is. De bekroning vormde de geslaagde lancering van Ravels Boléro. De muzikale veeltrapsraket zal vooreerst niet op de plaat belanden. Het 'echte werk' krijgt als gezegd voorrang.


© Frits van der Waa 2009