de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 1 maart 2010
Hans en Grietje tussen Wagner en Sesamstraat
Hänsel und Gretel van Engelbert Humperdinck, door Opera Zuid, o.l.v. Bruno Berger-Gorski en Stefan Veselka. 26 februari, Theater aan het Vrijthof, Maastricht. Tournee t/m 27/3 (zie www.operazuid.nl)
Hans en Grietje hebben een stapelbed met glijbaan van Ikea en een walkman van Intertoys, maar intussen vergaan ze van de honger. Bij Opera Zuid, dat Engelbert Humperdincks sprookjesopera op de planken brengt, is de grens tussen realiteit en fantasie wel heel vaag. Geeft niet, we kennen het verhaal allemaal, en opera is toch één groot doen-alsof.
Wel was het aardig geweest als regisseur Bruno Berger-Gorski de stereotiepe Jip en Janneke-achtige rolverdeling tussen de seksen wat had bijgestuurd. Oef, wat is die Hans (mezzo Karin Strobos) stoer en klierig, en wat is die Grietje (sopraan Kim Savelsbergh) blijmoedig en en braaf. Het neemt niet weg dat de twee lustig kwelende dames voortreffelijk gecast zijn. Datzelfde geldt voor Willem de Vries (vader), Mark Omvlee (Zand- en Dauwmannetje) en in het bijzonder voor Miranda van Kralingen, die zowel de kannibalistische heks als de moeder zingt. Je zou Van Kralingen, artistiek leidster van Opera Zuid immers, er haast van verdenken dat ze de jaarlijkse sprookjesopera-traditie alleen maar heeft geïntroduceerd omdat ze zelf zo graag deze rol wilde spelen. Ze doet dat in elk geval met volle overgave, satanisch geschater incluis.
Intussen lijkt Hänsel und Gretel, een opera die zich beweegt op het kruispunt van Wagner en Sesamstraat, precies toegesneden op de kwaliteiten van Opera Zuid en het Limburgs Symfonie Orkest. Met de hem door Humperdinck verschafte leidmotieven in de trant van Sinterklaas kapoentje brengt dirigent Stefan Veselka een allerminst kinderachtige expansie tot stand.
Wel leiden de ruimhartig uitgevoerde tussenspelen ertoe dat de heks na een uur nog steeds moet verschijnen. Maar dankzij de fleurige vormgeving en de fantasierijke vondsten is ook die aanloop bijzonder onderhoudend, al wordt er iets te gretig gebruik gemaakt van de twee draaischijven waarop het decor is gebouwd. De engeltjes en speculaasmannetjes van het Kinderkoor Theater Aachen zijn hartveroverend, en na het bijwonen van deze voorstelling zal het bezien van een eenvoudige radiator voortaan koude rillingen teweegbrengen.
© Frits van der Waa 2010