Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 24 september 2012

Het Groot Omroepkoor zit uitstekend in zijn vel

Brahms: Ein deutsches Requiem, door het Koninklijk Concertgebouworkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Mariss Jansons. 20 september, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 7/10, 14.15 uur.

Hoewel Brahms' Ein deutsches Requiem een stuk is waarmee concertsamenstellers hun programma's graag plaveien, is het toch al weer twaalf jaar geleden dat het Koninklijk Concertgebouworkest het werk uitvoerde. Bij die gelegenheid had dirigent Philippe Herreweghe zijn eigen koren meegebracht. Afgelopen donderdag werd het orkest aangevoerd door de eigen chef, Mariss Jansons, en leverde het Groot Omroepkoor het vocale aandeel, aangevuld met bariton Gerald Finlay en sopraan Genia Kühmeier.

Het is bepaald aangenaam om het Groot Omroepkoor weer eens te beluisteren in een stuk waarin het, anders dan bijvoorbeeld in de concertante opera's in de Zaterdagmatinee, echt de hoofdrol heeft. Het is misschien ook tijd om opnieuw te constateren dat het enige professionele grote koor dat Nederland rijk is, voortreffelijk in zijn vel zit.

De verstandhouding met Jansons zal hier niet vreemd aan zijn geweest. Kalm en bedachtzaam smeedde hij koor en orkest aaneen tot twee elkaar complementerende grootheden. Het KCO leverde geen begeleiding bij de zangpartijen, maar werd getransformeerd tot een 'koor' van instrumenten, dat volmaakt in balans was met het contingent zangers.

Als bonus pasten ook de beide solisten prima in dit samenspel. Finlay viel allereerst op door zijn uitstekende dictie. De Oostenrijkse Kühmeier leverde een bescheiden, maar bijzonder smaakvolle bijdrage, met volstrekt naturel verlopende melodielijnen waarin ook de hoge tonen vanzelfsprekend hun plaats vonden, met een heilzame dosis vibrato en zonder hoorbare inspanning.

Jansons handhaafde in de zeven delen een grote meeslepende golfslag zonder details als de verende baspizzicati uit het oor te verliezen. Hij gaf de dramatiek van het werk het volle pond, maar verviel geen moment in theatraliteit; zelfs niet in het zesde, climactische deel, waarin het koor triomfantelijk de dood zijn macht betwist. Deze fijnzinnige uitvoering zal te zijner tijd ook op cd verschijnen in de serie KCO Live, waarbij ook de kleine puntjes op de i die donderdag ontbraken, bij het concert van vrijdag ongetwijfeld zullen zijn bijgewerkt.


© Frits van der Waa 2012