Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 18 mei 2015

Loepzuivere koorklanken en ambulancezwaailichten

Requiem van Verdi. Toonkunstkoor Amsterdam, VU-Kamerkoor en Noord Nederlands Orkest o.l.v. Boudewijn Jansen. Carré, Amsterdam, 16/5.

Dat Carré was gekozen als locatie voor de eenmalige uitvoering van Verdi's Requiem was niet vreemd. Carré is een circustheater en het Requiem is een spektakelstuk, met vocaal stuntwerk, koor- en orkestdressuur en veel decibellen. De aanblik van het Toonkunstkoor Amsterdam en het VU-kamerkoor, dat meer dan 120-koppige krachten bundelde, was meer dan imposant.

Het optreden, waarvoor ook het Noord Nederlands Orkest en vier Nederlandse solisten aantraden, was een benefietconcert voor Musicians without Borders, die in probleemgebieden muziek inzet als hulpmiddel en opstapje. Carré zat heuglijk vol.

Grote trekpleister was sopraan Eva-Maria Westbroek, de grootste Nederlandse operadiva sinds Cristina Deutekom. Ze was lang niet te horen op Nederlandse podia en maakt dat de komende tijd goed met optredens in het Concertgebouw, op 22 mei en 20 juni.

Dat Westbroeks vibrato, net als dat van tenor Frank van Aken, op de meer alarmerende momenten deed denken aan een ambulancezwaailicht moeten we maar wegstrepen tegen de intensiteit en de dramatiek van hun vertolkingen. Westbroek priemde de hoge noten strak en zuiver tot in de bovenste balkons en verleende de donkere noten in het verlossende Libera Me de allure van een wraakaria.

Bas Jaco Huijpen voorzag het vocalistenkwartet van een formidabel fundament, terwijl alt Tania Kross, geen kleintje, een beetje in het tweede echelon belandde. Het orkest leverde gevoelvol spel onder aanvoering van Boudewijn Jansen. Maar Jansens indrukwekkendste verdienste is toch de loepzuivere en rijkgenuanceerde koorklank, reikend van fluister- tot orkaankracht, die het monsterverbond van zijn beide koren produceerde.


© Frits van der Waa 2015