de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 18 april 2016
Dijkstra leidt NKK met heldere, ruime slagen
De Leeuw, Messiaen, Villette en Martin (Klassiek), Door het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra. 15 /4, Grote Kerk, Zwolle. Herh.: Arnhem (28), Leeuwarden (29), Amsterdam (30/4) en Alkmaar (1/5).
Met een compleet 20ste-eeuws programma deed het Nederlands Kamerkoor vrijdag de Grote Kerk in Zwolle zinderen van klank. De flinke nagalmtijd voegde wel wat toe, maar dat liet onverlet dat de 32 zangers met z'n allen beschikken over een fabelachtig palet aan zuivere solo- en mengklanken. En die 20ste-eeuwse koormuziek is allesbehalve ontoegankelijk.
Het concert was het eerste waarin Peter Dijkstra, sinds vorig jaar chefdirigent van het Kamerkoor, het ensemble leidde in louter a cappella-muziek, de onbegeleide koormuziek die het kernrepertoire van het gezelschap vormt. Dijkstra (37) ordent de muzikale tijd met heldere, ruime slagen, boetseert de vocalen tot een geheel en weet hoe hij spanning moet doseren.
In de vier uitgevoerde werken liggen de liefde en het mystieke in elkaars verlengde. De opening, A cette heure du jour van Ton de Leeuw, biedt een fascinerende, organische uitbouw van simpele melodische formules, afgewisseld met statische en toch spannende mysteriesamenklanken. Iets stekeliger, maar allerminst van sensualiteit ontbloot zijn de Cinq rechants van Olivier Messiaen voor een ensemble van twaalf solozangers, met vooral voor de vrouwen een aantal glansrollen.
Een kort intermezzo, Hymne à la Vierge van Pierre Villette, heeft zoete harmonieën vol wijwater en wierook, heel anders dan de monumentale Mis voor dubbelkoor van de Zwitser Frank Martin uit de jaren twintig. Een koorwerk met ontzagwekkende akkoordzuilen, maar ook intieme doorkijkjes. Het Nederlands Kamerkoor blijkt voor de koormuziek wat het Concertgebouworkest is voor de orkestmuziek: een toonaangevend topensemble.
© Frits van der Waa 2016