de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 6 juni 2016
Formidabele uitvoering van Wozzeck
Wozzeck, van Alban Berg, door het Radio Filharmonisch Orkest,
Groot Omroepkoor en Nationaal Kinderkoor o.l.v. Markus Stenz. 4/6, Concertgebouw, Amsterdam.
De arme soldaat Wozzeck wordt van alle kanten gemangeld en geringeloord. Zelfs zijn vriendin Marie, met wie hij een kind heeft, heeft meer oog voor een andere man. Niet zo'n wonder dat Wozzeck besluit haar te vermoorden en later zelf verdrinkt in de vijver waarnaast hij haar heeft omgebracht. Alban Berg laat dat in zijn opera Wozzeck, die hij voltooide in 1921, haarscherp horen, met muziek die de nuances van het verhaal volgt, de benepen en verheven kanten van de personages accentueert en ook nog flink modern is - atonaal zoals dat heet maar ook verbazend toegankelijk. Wozzeck duurt niet meer dan anderhalf uur, maar is een van de rijkste en beste werken uit het hele operarepertoire.
De Nationale Opera brengt het werk in maart 2017, na bijna twintig Wozzeckloze jaren. De concertante uitvoering tijdens de jongste Zaterdagmatinee, in samenwerking met het Holland Festival, was een soort appetizer, maar wel een formidabele. Wat dirigent Markus Stenz, het Radio Filharmonisch Orkest en alle koor- en solozangers neerzetten in het Concertgebouw, was een geweldige collectieve en tegelijk vaak individuele prestatie, doordat de muziek van groots en massaal kan omslaan naar de miniemste kamermuzikale lijnen, en bijna kameleontisch kan verschieten van kleur, stijl en tempo.
Bariton Florian Boesch gaf de kwellingen en innerlijke turbulentie waaraan Wozzeck blootstaat groots gestalte, maar werd hier en daar wat overschaduwd door de onthutsend sterke Marie-partij van de Litouwse sopraan Asmik Grigorian. Alle zangers schakelden naadloos over van zang naar gesproken woord en vice versa, waarmee de lading van de bittere, soms sarcastische teksten extra duidelijk naar voren kwam.
© Frits van der Waa 2016