Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 25 juli 2016

Amerikaans jeugdorkest debuteert formidabel in Amsterdam

Debussy, Rachmaninov en Prokofjev, door het National Youth Orchestra of the United States of America o.l.v. Valeri Gergjev. 21 juli, Concertgebouw Amsterdam.

Het eerste wat opvalt aan het National Youth Orchestra of the United States of America zijn de vermiljoenrode pantalons die de musici dragen. Het tweede is hoe verbazend jong die musici zijn. Dit orkest is een echt jeugdorkest: de spelers zijn tussen de 14 en de 19 jaar en zodra ze naar het conservatorium gaan, worden ze geacht het orkest te verlaten. Het gezelschap, dat vanzelfsprekend jaarlijks van bezetting wisselt, en tevens van dirigent, bestaat sinds 2012 en is verbonden aan de New Yorkse Carnegie Hall.

Met een uitverkocht optreden in het Concertgebouw maakte het orkest donderdag zijn Nederlandse debuut. Het was het eerste concert in de jaarlijkse tournee, die het dit jaar naar Europa voert. Gastdirigent is, net als in 2013, de roemruchte Valeri Gergjev, bij wie het accent uiteraard ligt op de Russische muziek.

Als hors d'oeuvre fungeerde Debussy's Prélude à l'aprè-midi d'un faune, die subtiel, maar niet heel soepel over het voetlicht kwam. Daarna lieten Gergjev en solist Denis Matsuev hun spierballen rollen in Rachmaninovs Derde pianoconcert.

Waar de krachttraining wat minder overweldigend was, bereikten orkest en pianist een indrukwekkende fusie, maar de stormen die hier werden ontketend waren voor aankomende musici toch iets te heftig. In zijn toegift, Etude-tableau op.39 no.2, eveneens van Rachmaninov, toonde Matsuev zich van zijn fijnzinnige kant.

Prokofjevs Vierde symfonie is een aanmerkelijk interessanter werk, waarin de kwaliteiten van het orkest ook veel beter toch hun recht kwamen. Voor een dermate jong gezelschap zijn de prestaties zonder meer formidabel. Koper en strijkers vormen een even genuanceerd als eendrachtig front, en waar de houtblazers soms wat aan pregnantie missen, compenseren ze dat met fijnzinnig spel. Gergjev legde de nadruk op de epiek en voorzag het optreden met twee delen uit Romeo en Julia van een overtuigend en pakkend besluit.


© Frits van der Waa 2016