Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 6 januari 2017

Borsboom zwerft van traditioneel naar eigentijds repertoire

Tobias Borsboom: Wanderer. (Ter Veldhuis, Liebermann, Vigh, Sciarrino, Chopin en Schubert.) 7 Mountain Records.

Met zijn debuut-cd Wanderer toont de 28-jarige Tobias Borsboom zich een veelzijdig pianist en een pleitbezorger voor eigentijds repertoire, dat hij nadrukkelijk in het verlengde van de traditie plaatst.

De titel is uiteraard ontleend aan de Wanderer-fantasie van Schubert, maar Borsboom hoopt met deze sequentie van zes composities de luisteraar mee te voeren op een eigen 'innerlijke reis'. Het traject leidt van het oorstrelende Saudade van Jacob ter Veldhuis via de gematigd moderne pianosonate van de Amerikaan Lowell Liebermann naar het kruidige, voor Borsboom zelf geschreven Perpetuum mobile van Peter Vigh, dat de invloed van Ligeti verraadt. Een statisch werk van Sciarrino vormt de brug naar drie nocturnes van Chopin en Schuberts fantasie.

Borsboom is een bespiegelend pianist, wat vooral in Chopins Nocturne no.4 mooi naar voren komt, waarin hij het vilt de snaren laat aaien. Een enkele stormachtige passage kon soms wat helderder. Maar Borsbooms technische beheersing en zijn beheersing van al die verschillende stijlregisters zijn bewonderenswaardig.

Evelina Vorontsova: Rachmaninov. STH.

Het winnen van prijzen bij grote pianoconcoursen leidt niet automatisch tot een grootse carrière. Niet dat de Russische, in Nederland gevestigde pianist Evelina Vorontsova stilzit sinds de triomfen die ze begin jaren negentig vierde, maar haar nieuwe Rachmaninov-cd is pas de tweede op haar discografie.

De verhouding tussen pianistisch machtsvertoon en muzikale inhoud is bij Rachmaninov vaak problematisch, maar Vorontsova biedt dit vraagstuk schijnbaar moeiteloos het hoofd, met warmhartige vertolkingen van een grote intensiteit. Vervoering is zonder meer de leidraad, maar ze houdt de hartstochten op een sublieme manier in bedwang.

De cd omspant zo'n beetje Rachmaninovs complete creatieve levensloop. Pièce de résistance vormen de fraaie Corelli-variaties uit 1931. De Tweede pianosonate uit 1913 is het meest turbulent. Vorontsova haalt hier het uiterste uit haar Steinway, die nogal fel is afgesteld. De zes Moments musicaux uit 1895 hebben een retrospectief karakter en zijn naar verhouding wat rustiger.

Millennium Orchestra. Mozart: The Vienna Concert, 23 March 1783. Ricercar (2 cd's).

Dankzij de uitvoerige briefwisseling van de familie Mozart hebben dirigent Leonardo García Alarcón en zijn Millenium Orchestra het programma waarmee Mozart zich op 23 maart 1783 presenteerde aan het Weense publiek vrij nauwkeurig kunnen naspelen.

De live-uitvoering is tevens op cd vastgelegd. Het is een mooie dwarsdoorsnede van Mozarts werk, met als hoofdschotels de Haffner-symfonie en het pianoconcert KV 415, stijlvol op fortepiano vertolkt door Sebastian Wienand, die ook enkele solowerken voor zijn rekening neemt. Sopraan Jodie Devos weert zich kranig in enkele concertaria's. Het wat druistig spelende orkest neemt met de ouvertures van Don Giovanni en Die Zauberflöte nog een voorschot op Mozarts latere scheppingen.


© Frits van der Waa 2017