de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 19 februari 2018
Techniek is niet meer weg te denken uit het nieuwe componeren
An Evening of Today, door het Nieuw Ensemble o.l.v. Ryan Bancroft. 15/2, Muziekgebouw, Amsterdam.
Al is het Nieuw Ensemble van overheidswege zwaar op achterstand gezet, het gaat onverdroten door met dingen die het de moeite waard vindt, zoals het jaarlijkse project waarin jonge componisten carte blanche krijgen. An Evening of Today, jaargang zes, bleek andermaal een geslaagde en veelzijdige avond op te leveren. Alle zes componisten, geboren in de jaren negentig in verschillende landen, hebben aan de conservatoria van Den Haag of Amsterdam gestudeerd of doen dat nog.
Techniek is niet meer weg te denken uit het nieuwe componeren. De Koreaan Il-Hoon Son doet het in zijn Musical Game Series, een geestig doorgeefspel met stoelendanseffect, met louter instrumenten, net als Nuno Lobo (Portugal), die in Wú lyrische lijnen omweeft met sfeervolle dissonanten.
Waar Alexandre Kordzaia uit Georgië een wringend verstemde synthesizer toevoegt aan het pulserende Nibelungengeklop van zijn korte maar pakkende Lightbulbs, verkent Boris Bezemer in A Puppet Opera zowel elektronische als niet-elektronische wegen om boventonen en vervormingen toe te voegen aan de klank.
Nog verder gaat de Britse Kate Honey, die de ecopolitieke boodschap van haar Anthropocene kracht bijzet met dia's van ongerepte en verwoeste natuur en dito contrasten in de partituur, die neigt naar filmmuziek.
Het omvangrijkst is More Layers, waartoe de Grieks-Schotse componist James Alexandropoulos-McEwan de zaal heeft laten ombouwen. Door op YouTube vastgelegde soundtracks af te spelen op hun smartphones, worden de toehoorders ook deelnemers aan de sfeerrijke, maar als compositie iets te simplistische klank- en lichtomgeving.
© Frits van der Waa 2018