de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 11 mei 2018
Tekst staat voorop bij Gardiners Bach
Bach-cantates, door het Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists o.l.v. John Eliot Gardiner. 8/5, Concertgebouw, Amsterdam.
Telkens weer stapelen beklemmende chromatische noten zich, de ene koorstem op de ander. Telkens weer komen de sopranen erbij en brengen met een regel uit een kerkgezang een stralende afsluiting tot stand. Zo gaat het telkens weer in het openingskoor van Bachs cantate Jesu, der du meine Seele.
En telkens weer is het anders. In de tweede regel komt de duivel even ter sprake en worden de accenten scherper en bitter. Na een volgende, mildere passage gaat het over kracht en barst het orkest uit in stevige tegenmotieven.
Het komt allemaal voort uit de tekst, en bij de Engelse Bach-exegeet John Eliot Gardiner staat die tekst voorop. De 75-jarige dirigent bracht dinsdag in het Concertgebouw met zijn Monteverdi Choir en de English Baroque Soloists vier schitterende Bach-cantates ten gehore. Het concert maakt deel uit van een wekenlange Europese tournee, die in juni culmineert in een groots cantatefestival in Bachs eigen Leipzig.
Het is een mirakel hoe geweldig deze muzikanten op elkaar zijn ingespeeld. De solisten, die telkens naar voren komen uit het achttienkoppige koor, hebben al evenveel aandacht voor de inhoud, maar etaleren nooit hun ego. Het orkest levert kleurrijk, warmbloedig spel en weelderige solopartijen voor de cello, de dwarsfluit, en bovenal de hobo.
En dan is het programma ook nog eens subliem van opbouw: op hoop, inkeer en droefenis volgt pure euforie. Bach brengt hemel en aarde dichter bij elkaar en Gardiner helpt hem daarbij.
© Frits van der Waa 2018