Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 15 oktober 2018

Vocale en instrumentale virtuositeit in Abraham-oratorium

Il Sacrifizio di Abramo. Oratorium van Camilla de Rossi, door de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Shunske Sato. 13/10, Concertgebouw, Amsterdam.

'De melk van Sara is edel en het bloed van Abraham grootmoedig.' De tekst is af en toe potsierlijk, maar de muziek van Il Sacrifizio di Abramo, een bijbels oratorium van Camilla de Rossi, verrast door haar kwaliteit. De Rossi is een van de weinige vrouwelijke componisten uit de baroktijd. Er is bar weinig over haar bekend: ze is vermoedelijk geboren in Rome, werkte omstreeks 1708 een paar jaar in Wenen aan het keizerlijk hof en schreef in die tijd nog drie andere oratoria.

In de Zaterdagmatinee klonk de eerste Nederlandse uitvoering van het werk, dat zoals gebruikelijk voor die tijd bestaat uit een aaneenschakeling van recitatieven en aria's, met als extra een suite-achtige ouverture waarmee het tweede deel wordt ingeleid. Theorbist Mike Fentross en celliste Lucia Swarts hadden hun handen vol aan de virtuoze solopartijen waarmee de componiste hun instrumenten heeft bedeeld. Een ander saillant extraatje waren de twee chalumeaus, een soort miniklarinetjes, die de droomaria begeleiden waarin Abraham de stem van God hoort.

Met zijn wendbare, expressieve tenor stelde Emiliano Gonzalez Toro als Abraham countertenor Luigi Schifano (Isaak) en Elsa Benoit (die zowel Sara als de engel vertolkte) ietwat in de schaduw, maar alle drie imponeerden ze door de souplesse waarmee ze de soms ingewikkelde versieringen ten gehore brachten. Onder de nieuwe leider Shunske Sato deed het orkest van de Nederlandse Bachvereniging niet alleen de fijnzinnige en krachtdadige aspecten van het werk, maar ook de even subtiele als originele wendingen alle eer aan.


© Frits van der Waa 2018