Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 3 maart 2020

Insomnio's vogelgeluiden boeien van begin tot eind

God's Own Musicians: Tiensuu, Oh en Harvey, door Insomnio o.l.v. Ulrich Pöhl. 27/2, Muziekgebouw, Amsterdam. Herh. Utrecht (17/4), Den Haag (26/4) en Tilburg (28/4).

In zijn nieuwe programma, God's Own Musicians, heeft het ensemble Insomnio drie hedendaagse werken gebundeld die zijn geïnspireerd op de beste en oudste zangers ter wereld: de vogels.

Toepasselijk getooid met een boa van veren paradeert blokfluitist Stefanie Liedtke door de zaal, flierefluitend en kwinkelerend op haar sopranino. Het blokfluitconcert Appo van de eigenzinnige Fin Jukka Tiensuu biedt vele geestige verrassingen, maar ook een wat zoekerige en langdradige passage, waaraan een eind komt wanneer ook het orkest vogels gaat nadoen. Omdat je je als toondichter ook moet kunnen loszingen van je bron, mondt dat uit in een burlesk dansmuziekje.

De paradijsvogels waarop Seung-Won Oh haar kersverse Vanapriya, Beloved Forest heeft gebaseerd, zijn minder prominent aanwezig. Naast veel boeiende toonstapelingen die eerder als timbres aandoen dan als akkoorden, heeft ook dit werk een aantal passages waarin de ontwikkeling zoekraakt of stil komt te liggen. Maar klokachtige akkoorden leiden naar een stuwende finale met spannende kleurcontrasten – waaraan het hechte samenspel en de gedreven directie van Ulrich Pöhl het hunne bijdragen.

In Bird Concerto with Pianosong komen de vogels en nog veel meer klanken van alle kanten de zaal in dwarrelen. Dit theatrale werk uit 2001 van Jonathan Harvey behoort tot de meest geslaagde composities uit de categorie ensemble-plus-live-elektronica. Pianist Laura Sandee bespeelt gelijktijdig een vleugel en een keyboard dat de gesamplede en bewerkte geluiden aanstuurt. Een heldere structuur en een bij vlagen naadloze fusie tussen speaker- en ensembleklank zorgen ervoor dat de muziek van begin tot einde blijft boeien.


© Frits van der Waa 2020