de Volkskrant van 26-02-1996, Pagina 8, Kunst, recensie

Smaakvol boeket van muziek over muziek

Nieder, Heppener, Boulez, Stravinsky, Kurt·g en Donatoni, door het Nieuw Ensemble en Harrie Starreveld o.l.v. Ed Spanjaard. Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 1 maart, 20.02 uur.

Het Nieuw Ensemble speelde tijdens het zaterdagse Matineeconcert het bekende spelletje waarbij een mededeling fluisterend van de een naar de ander wordt doorgegeven en uiteindelijk in iets totaal anders verandert. In de muziek gaat dit heel makkelijk. Meer dan drie gesprekspartners zijn er blijkbaar niet nodig. Tijd kost het wel. Wat Stravinsky van Bach hoorde en omsmeedde tot zijn Dumbarton Oaks werd ruim 40 jaar later door Franco Donatoni verwerkt tot Tema, een compositie waarvan Bach wel heel raar zou hebben opgegeken.

De oorspronkelijke mededeling - een van de Brandenburgse concerten - werd bekend verondersteld en ontbrak dus op het programma, maar had zeker niet misstaan in dit smaakvolle boeket met muziek-over-muziek. Het Nieuw Ensemble liet horen hoe in slechts twee stappen de totale metamorfose tot stand komt: eerst doordat Stravinsky Bach-noten op onnavolgbare wijze ritmisch dooreenklutst, waarna Donatoni juist met Stravinsky's ritmes aan de haal gaat.

Dumbarton Oaks kreeg onder leiding van Ed Spanjaard een zwier en een vaart die in andere, vooral oudere uitvoeringen van het stuk dikwijls gemist wordt. Het klonk net of ook de neo-barok een graantje heeft meegepikt van de verdiensten van de 'authentieke' uitvoeringspraktijk. Donatoni's Tema is voor het Nieuw Ensemble zelf geschreven, dus hier was sprake van een échte authentieke uitvoering, al was het dan een reprise, want het stuk stamt uit 1981.

Wat Klaas de Vries zich heeft laten influisteren door Frescobaldi blijft nog even geheim. De Vries is er niet in geslaagd de mededeling op tijd te verwerken. In plaats daarvan speelde het ensemble Robert Heppeners Trail uit 1994, dat met het thema van het concert weliswaar niets van doen had, omdat de componist hoofdzakelijk bij zichzelf te rade is gegaan, maar het waard is nog eens gehoord te worden.

Daarbij heeft de Italiaanse componist Fabio Nieder in luttele dagen kans gezien het laatste gaatje in het programma te dichten met briljante instrumentaties van vier lyrische Stukken van Grieg. Niemendalletjes, maar evengoed verrukkelijk, zoals Nieder ze heeft uitgedost met alle flonkertjes en zilverige glittertjes die de laatste twee generaties Italiaanse componisten zoal hebben uitgevonden. Ook het stuk dat Nieder al had aangeleverd, een geestige bewerking annex tot-mootjes-verwerking van een bekende Scarlatti-sonate, was een lust voor het oor, met zijn toverachtig getokkel, kwinkslagen van een sopranino-blokfluitje, en twee rinkelende sleutelbossen.

Met nog twee van zulke korte stukken was het boeket compleet. Pierre Boulez, die zich als componist door niemand iets laat vertellen dan door zichzelf, was vertegenwoordigd met Mémoriale, een ietwat hermetische bespiegeling over zijn eerder gecomponeerde ... explosante/fixe ... De Hongaar György Kurtág daarentegen legt zijn oor overal te luisteren. Zijn The Answered Unanswered Question is nauwelijks een commentaar op, maar eerder een hommage aan Charles Ives. Twee cellisten op het podium spelen diepe, vierstemmige akkoordprogressies, die vanaf het balkon worden beantwoord door twee ijle violen en ten slotte oplossen in drie sonore klokslagen die zonderling genoeg uit de celesta afkomstig blijken te zijn. Kurtág heeft Ives goed verstaan, want al is de uitwerking anders, de strekking van het stuk is vrijwel dezelfde als het origineel.