Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 16 november 2006 (pagina K18)

Oude foto's komen tot leven

Misterioso: Silvestrov, Pärt en Oestvolskaja, door Alexej Ljoebimov, Alexander Trostianski en Kyrill Rybakov. ECM.

Oplettende luisteraars moeten bij Post Scriptum van Valentin Silvestrov al binnen een minuut het gevoel krijgen dat ze op het verkeerde been worden gezet – maar dan wel heel behoedzaam. Na een klassiek klinkend begin, waarin Alexander Trostianski een Mozartiaans melodietje neerlegt over Alexej Ljoebimovs argeloze pianobegeleiding, kruipen er bijna onmerkbaar duistere akkoordvlagen onderdoor. En die vreemde verdroomde atmosfeer blijft voortdurend gehandhaafd. Het is alsof beelden op oude vergeelde fotošs tot leven komen en dan weer oplossen in het niets, zoals dat in sommige films tijdens flashbacks gebeurt.

Silvestrov is in 1937 geboren in de Oekraïne, zodat hij een groot deel van zijn leven Russisch staatsburger is geweest. Dat was hij nog net toen hij in 1990 deze vioolsonate componeerde. Het is moeilijk voorstelbaar dat de Sovjet-autoriteiten moeite hadden met Silvestrov's esthetiek. Maar ja, voor wie van muziek politiek engagement verwacht, is de nostalgie die in dit stuk op de voorgrond treedt waarschijnlijk niet de meest ideale eigenschap.

Het acht jaar later gecomponeerde Misterioso klinkt donkerder en dissonanter, maar is zo mogelijk nog verstilder. Silvestrov heeft het stuk voor één muzikant geschreven die zowel klarinet als piano speelt. Met grote concentratie en fantastische gekleurde ademtochten reikt Kyrill Rybakov naar het niets.

Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt is een superlief muziekstukje, zeker vergeleken met het Trio en de Vioolsonate van Galina Oestvolskaja die daarop volgen. 'De vrouw met de hamer' heeft in deze meer dan vijftig jaar oude werken haar gereedschap nog niet volledig in stelling gebracht, maar haar voorkeur voor karige lijnen en een eenduidige ritmische voortgang is al manifest. Uitvoering en opname zijn subliem.

Honegger, Martinù, Bach, Pintscher en Ravel door Frank-Peter Zimmermann en Heinrich Schiff. ECM.

Wat bij een optreden een prikkelende combinatie kan zijn, pakt op een cd nogal eens uit als een storende incongruentie. Cellist Heinrich Schiff en violist Frank-Peter Zimmermann breken hier een lans voor een ernstig verstikt duet van de in 1971 geboren Matthias Pintscher, dat klinkt alsof de heren zich eerder bedienen van een kruimeldief en een eiersnijder. Knap, maar bij liefhebbers van de geweldige duetten die Honegger, Martinù en Ravel voor de eigenlijke instrumenten van deze musici hebben geschreven, zullen Pintschers mededelingen waarschijnlijk overkomen als spam. En daar koop je een cd niet voor. De perfecte uitvoeringen van Zimmermann en Schiff leggen veel tegenwicht in de schaal, en vooral Ravels Sonate biedt koelbloedige vurigheid, tweestemmig contrapunt van de hoogste orde, plus marsmuziek die verglijdt in vioolglittertjes.

Thomas Larcher: IXXU e.a. Rosamunde Quartett e.a. ECM.

De getalenteerde Oostenrijker Thomas Larcher (43) is een van de huiscomponisten van het ECM-label. Enkele jaren terug verschenen al vijf van zijn stukken op de cd Naunz. Zijn twee strijkkwartetten vormen de ruggengraat van de opvolger, IXXU. Het is krachtige muziek waar veel beet aan zit, mede door een harmonisch palet waarin welluidende klanken naadloos over kunnen gaan in schurende dissonanten.

De eersterangsvertolkingen van het Rosamunde Quartett worden aangevuld door My Illness is the Medicine I Need, een zonderlinge collectie fragmenten waarin sopraan Andrea Lauren Brown expressie paart aan non-vibrato, en door Mumien, vol spookachtige klankkleurmengsels, verzorgd door cellist Thomas Demenga en de componist zelf aan – en in – de piano.


© Frits van der Waa 2006