Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 28-04-1997, Pagina 9, Kunst, recensie

Zwart-wit en toch kleurrijk concert door Het Pianoduo

Stravinsky en ander werk door Het Pianoduo. Gehoord in Concertgebouw Amsterdam, 26 april. Uitzending op Radio 4: 29 april, 20.00 uur.

En blanc et noir heette het stuk van Debussy waarmee Het Pianoduo zaterdag zijn Matineeconcert opende. Het had het motto van het hele programma kunnen zijn, of zelfs een goed alternatief voor de ondubbelzinnige, maar fantasieloze naam Het Pianoduo. Want het zwart-wit van de pianotoetsen is een machtig medium.

Dat wist niet alleen Debussy, maar ook Rob Zuidam van wie een nieuw werk, For Two Piano's, werd uitgevoerd. Dat wist Igor Stravinsky, die van zijn balletcompositie Agon zowel een versie voor orkest als een voor twee piano's maakte. Dat wist Dmitri Sjostakovitsj, die in de jaren dertig Stravinsky's Psalmensymfonie voor twee piano's bewerkte. En als Frank Zappa nog geleefd had had hij ongetwijfeld zijn goedkeuring gehecht aan de twee-piano-versie die Arthur Jarvinen van zijn orkeststuk Sad Jane heeft gemaakt.

Immers, zoals een zwart-wit-foto dikwijls pregnanter is dan een in kleur, zo is het klankbeeld van twee vleugels vaak onthullender dan dat van een orkest, met zijn vele verschillende timbres. Ontdaan van al die kleuren geeft de partituur als het ware haar kern prijs. En het paradoxale is dat er uit die simpele zwart-witte toetsen nog tal van fascinerende kleuren te halen zijn.

Hoewel Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland zich eerder concentreerden op de noten dan op het coloriet had hun lezing van Debussy een klaarheid die niet alleen getuigde van analytische diepgang maar ook een orkestrale pracht suggereerde. Ook het nieuwe werk van Rob Zuidam, een tien minuten durend voorschot op een veel omvangrijker stuk met een sopraanpartij, kreeg een rijkgeschakeerde uitvoering.

For Two Pianos opent met een theatrale confrontatie van een bijtend motief en een ijle serie akkoordflarden, die geleidelijk versmelten tot een gelaagde harmonische ontwikkeling. In klank doet deze muziek enigszins denken aan die van Olivier Messiaen, maar ze is veel beweeglijker: Zuidam houdt van climaxwerkingen. Ook in de tweede helft van het stuk, waarin een aanketening van melodische slierten zich verdicht tot een pulserend weefwerk is voortdurend sprake van geleidelijke groei en abrupte terugval. Volgens goed gebruik keert het werk ten slotte terug naar zijn uitgangspunt. Opvallend is dat Zuidam, ondanks de grote hoeveelheid noten die hij opstapelt, het werk een duidelijke harmonische kleur heeft weten te geven.

Zuidam is een bewonderaar van Zappa, Zappa heeft veel te danken aan Stravinsky en Stravinsky weer aan Debussy, dus wat dat betreft sloot het programma als een bus. Zappa's Sad Jane valt eveneens uiteen in twee secties: een gedragen processie en een puntiger, snel gedeelte met repeterende akkoorden. Het stuk kreeg onder handen van Bouwhuis en Van Zeeland een verfrissende schoonmaakbeurt, waarin de samenhang van de grillige melodische lijnen die de kern van Zappa's betoog uitmaken veel duidelijker naar voren komt dan in de nogal opzichtig geïnstrumenteerde orkestversie.

Sjostakovitsj' pianoversie van Stravinsky's Psalmensymfonie is pas na de dood van de bewerker in de openbaarheid gekomen. Het werk is nog nooit buiten Rusland gespeeld, behoudens een uitvoering door Het Pianoduo, eerder dit jaar in België. Ook hier is de zwart-wit-benadering uitgesproken heilzaam. Weliswaar gaat de contrastwerking tussen koor- en orkestpartijen vrijwel geheel verloren, maar tegelijkertijd wordt ook de logheid van de grote bezetting uitgebannen. Vooral het middendeel, een sterk op Bach geöriënteerde fuga, won hierdoor enorm aan transparantie.

Agon neemt niet alleen in Stravinsky's oeuvre, maar zelfs in de muziek van de twintigste eeuw de plaats van een sleutelcompositie in. Vanuit een neoklassicistische thuishaven dringt de componist allengs dieper door in het zwaartekrachtloze vaarwater van de twaalftoonsmuziek. Het is een ontdekkingsreis die altijd even meeslepend is en dan ook het hoogtepunt van het concert vormde.


Link: Alle stukken over FZ op deze site op 1 webpagina
© Frits van der Waa 2006