Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 28 augustus 2006 (pagina 11)

Oude Muziek kan feestelijker, maar is 'niet schuldig'

Festival Oude Muziek Utrecht (25, 26, 27/8). Herhaling 'Ceres, Bacchus' op 13 en 14/9 in Amsterdam. Radio 4: 27/9.

Een tafel vol kaarsen, een ouderwetse grammofoon en drie verschillende jasjes waren de rekwisieten van Frans de Ruiter bij de Oude Muziek Lezing 2006 in de Utrechtse Paardenkathedraal. De oprichter en oud-directeur van het Festival Oude Muziek hield een requisitoir dat er niet om loog.

Onder oude-muziekbeoefenaren, zo stelde hij, wemelt het van slechte gewoonten, zoals jakkeren, overdrijven, vals spelen en veel te weinig studeren. Hij voorzag het van hilarische en ontluisterende voorbeelden, alle afkomstig van in de winkel verkrijgbare cd's.

Maar, zo voerde hij ter verdediging aan, de sector wordt in financieel opzicht danig ondergewaardeerd. Conclusie: 'Niet schuldig.' Toch moet het beter, vindt De Ruiter: 'Het bewijs ligt in de muziek zelf. Luister, huiver en geniet.'

Dat laatste vereiste extra motivatie, toen meteen daarop de meest gespeelde dooddoener van deze Mozart-zomer werd opgedist: het Requiem. Hoewel het aardige van het Festival nu juist is dat je er zoveel 'nieuwe' oude muziek kunt ontdekken, zat Vredenburg stampvol. En het moet dirigent Philippe Herreweghe en zijn musici worden nagegeven: de afgelikte boterham bleek ditmaal voortreffelijk belegd.

Prikkelender waren verkenningen in het Italië van de 17de eeuw, ofwel het Seicento, dat tot en met 3 september de rode draad vormt in dit festival. Boeiend bleek bijvoorbeeld de muziek van Salomone Rossi, die op het kruispunt van twee culturen werkte: van de westerse madrigaaltraditie, en van de liturgische joodse muziek, die hij op eigen wijze nieuw leven inblies. Pech dat de voor de synagoge bedoelde stukken a cappella gezongen werden, want de vocalisten van het Ensemble Daedalus intoneren beter als er instrumenten meedoen.

Voor componistes van kaliber moest je in de 17de eeuw in Italië zijn. Ze kwamen aan bod, Barbara Strozzi voorop, bij het ensemble Concerto Soave. Maar de sopraan Maria Cristina Kiehr ontvlamde pas werkelijk in een door een man gecomponeerd lamento, Proserpina gelosa van Giovanni Felice Sances.

De nieuwe muziek, zoetjesaan het festival binnengeslopen, kon niet rekenen op veel belangstelling. Het programma dat het Asko en consorten in Vredenburg brachten, deed dan ook aan als een verzameling strooigoed, al had alles met Venetië te maken. De zangers van Compagnie Bischoff gooiden hoge ogen met werk van de Venetiaan Nono (nieuw) en de import-Venetiaan Willaert (oud). Maar Cornelis de Bondt bleek in zijn Canzona L'homme armé, een voor de gelegenheid gecomponeerd werk, wel erg nadrukkelijk op nieuwe zakken met oude wijn te trommelen.

Feest werd het zondag bij de Camerata Trajectina met Ceres, Venus en Bacchus, de eerste opera uit de Nederlandse geschiedenis die daadwerkelijk is opgevoerd. Johan Schenck was in 1686 de componist. Gebakkelei tussen de goden kreeg hier in een regie van spreekstalmeester Marc Krone profiel met minimale middelen, zoals een wielerhelm voor Mercurius. 'Zonder Spys en Wyn Kan geen Liefde zyn', luidde het motto. Des te begrijpelijker werd het dat het festival de foyer van de Kleine Zaal heeft laten ombouwen tot een trattoria.


© Frits van der Waa 2006