de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 31 augustus 2006 (pagina K16)
Op en in een Citroën DS
Debussy: Pelléas et Mélisande, door Opernhaus Zürich o.l.v. Franz Welser-Möst
en Sven-Eric Bechtolf. TDK. (2 dvd's).
In plaats van in een middeleeuws kasteel situeert de Duitse regisseur Sven-Eric Bechtolf Debussy's
opera Pelléas et Mélisande in een kil besneeuwd landschap. De beroemde scène
waarin Mélisande haar lange haar uit een torenraam laat hangen, speelt zich af op en in een
geparkeerde Citroën DS.
Een crucialer aspect van zijn enscenering, die in 2004 werd opgevoerd in Zërich, is het besluit
om alle hoofdpersonen door levensgrote poppen te laten verdubbelen. Die vondst sluit perfect aan bij
de onderhuidse symboliek van dit verhaal. De figuren spreken zelden rechtstreeks met elkaar, waarmee
hun onvermogen om werkelijk tot elkaar te komen treffend wordt verbeeld. Intussen laat de aangesproken
'levende' zanger door houding en mimiek zien wat hem of haar werkelijk bezielt.
De dvd-versie doet zo te zien recht aan Bechtolfs theatrale concept, zoals het orkest van de
Zürichse Opera en dirigent Franz Welser-Möst recht doen aan de golvende klankweefsels van
Debussy¹s muziek. De titelrollen worden welsprekend vertolkt door Isabel Rey en Rodney Gilfry, maar
de eigenlijke hoofdrol is voor Michael Volle, die Pelléas' jaloerse broer Golaud een Jack
Nicholson-achtige dreiging meegeeft.
© Frits van der Waa 2006