Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 2 juli 2007 (pagina 10)

Een mislukte poging om opera en musical te combineren

Robeco Summer Night: Carmen meets Carmen. Concertgebouw, Amsterdam, 30 juni.

Ooit splitste het gezongen muziekdrama zich in een serieuze en een lichte variant, de opera en de operette. De operette ging overzee en ontwikkelde zich daar tot de musical. Carmen meets Carmen, de opening van de Robeco Zomerconcerten, probeerde opera met musical te combineren. De voorstelling mengde succesnummers uit Bizets opera Carmen met enkele previews uit Carmen the Musical. Dit laatste stuk, waarvoor Marco Borsato's lijfcomponist John Ewbank de muziek maakte, beleefde twee weken geleden zijn première in San Diego.

Inleider Hans van den Boom kende blijkbaar niet het onderscheid tussen een femme fatale en een feministe. Maar dat is aanmerkelijk minder groot dan dat tussen de dwergsterretjes Do en Glennis Grace, wier optredens het niveau van een gemiddelde Idols-aflevering niet ontstegen, en de doorgewinterde, goedgeschoolde operatalenten Tania Kross en Dimitrie Lazich, die als Carmen en de stierenvechter Escamillo twee volwaardige karakters op het podium zetten. Kross heeft een natuurlijke gratie, wat voor het gerenommeerde Glyndebourne Festival, waar ze volgend jaar de rol van Carmen gaat vertolken, zeker gewicht in de schaal gelegd zal hebben. Tenor Marcel Reijans, die als Carmens minnaar Don José veel hoge noten op zijn zang had, en ze allemaal haalde, stond er wel erg bij als een operazanger.

Van de twee dirigenten ontlokte musicalspecialist Maurice Luttikhuis, die de bok bereed als een rodeocowboy met o-beentjes, het Brabants Orkest swingend spel, ondanks de bazige geluidsversterking. Maar hij kon niet verhullen dat Ewbanks behendige, doch clichématige akkoordprogressies het niet halen bij de geïnspireerde, zij het na 130 jaar herkauwen wat sleetse melodieënstroom van Bizet, die onder aanvoering van José Miguel Esbandi door diezelfde luidsprekers geperst werd en daardoor een blikkerig smaakje kreeg.

De doodsteek was een derde Carmen, de actrice Hadewych Minis. Minis is te roze, te blond en te ijzig voor de rol van de warmbloedige Spaanse schone. Bovendien waren haar teksten in de mond gelegd waar geen woord Spaans – en ook weinig Nederlands – bij zat: 'No fucking way, Don José!' Dank u beleefd, Robeco, AVRO en Concertgebouw, voor dit opvoedend avondje op het kruispunt van amusement en cultuur, mede namens de kleine kinderen in de zaal.


© Frits van der Waa 2007