de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 29 november 2007 (pagina K22)
Top 10 klassiek
1 Mozart am Stein vis-à-vis.Andreas Staier en Christine Schornsheim. Harmonia Mundi.
2 Couperin: 4 livres de pièces de clavecin. Michael Borgstede. Brilliant Classics. (11 cd's)
3 De l'Estocart: Deux coeurs aimants. Ludus Modalis olv Bruno Boterf. Ramée.
4 Beethoven en Schubert. Liza Ferschtman en Inon Barnatan. Challenge
5 Dieterich Buxtehude: L'oeuvre d'orgue. Bernard Foccroulle. Ricercar (5 cd's).
6 Amor Sacro: Vivaldi-motetten. Simone Kermes & Venice Baroque Orchestra o.l.v. Andrea Marcon. Archiv.
7 Dowland, Byrd en Purcell. Maarten Engeltjes e.a. DRC.
8 John Adams: Complete Piano Music. Ralph van Raat en Maarten van Veen. Naxos.
9 György Kurtág: Complete Choral Works. SWR Vokalensemble Stuttgart o.l.v. Marcus Creed. Hänssler Classic.
10 Offenbach Romantique. Les Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski. Archiv.
Het kan vriezen en dooien, en de ervaringen van één vakantieganger zijn geen maatstaf voor
welke klimaatverandering dan ook. Toch lijkt het erop dat er op het gebied van de hedendaagse muziek het
afgelopen jaar wat minder te beleven is geweest in de platensector, al is het ook mogelijk dat die cd's
net niet de kant van deze luisteraar uitwoeien.
Wat in dit lijstje opvalt, is het hoge gehalte aan complete klavier-oeuvres. Stoere dozen met Buxtehude
en Couperin zijn voor een cd-kast wat de complete werken van Shakespeare en Oscar Wilde zijn voor de
boekenkast en dan niet alleen maar vanwege het nep-leren ruggetje waarmee het Ricercar-label de
Buxtehude-doos van organist Bernard Foccroulle heeft opgesierd. Als tegenwicht zit er ook nog een
schijfje met John Adams bij.
De nummer 1 staat er desondanks zonder concurrentie, wat te maken heeft met de ongehoorde combinatie van
klavecimbel en pianoforte in één instrument, het uitgesproken speelplezier van Staier en
Schornsheim, en het genie van Mozart dat zelfs in nauwelijks bekende flarden uit zijn oeuvre nog
doorklinkt.
De onbekende componist Paschal de l'Estocart is niet zozeer in de top 3 beland omdat hij een grootmeester
van de renaissancemuziek is, al mag zijn muziek er zijn, maar vooral doordat de zangers van Ludus Modalis
zowel de ziel als de tonen van zijn muziek in het hart raken. Voor de Kurtág-koormuziek onder
Marcus Creed geldt hetzelfde.
Nieuwkomers krijgen al gauw meer aandacht dan de oude garde. De Schubert- en Beethoven-vertolkingen van
Lisa Ferschtman en Inon Barnatan waren een verrassing die je kon zien aankomen. Min of meer uit het niets
daarentegen kwamen de debuut-cd's van countertenor Maarten Engeltjes en sopraan Simone Kermes uit de
hemel vallen.
Het tijdperk van de romantiek, grote dirigenten en opera (op cd althans) horen niet tot de favoriete
bestemmingen van deze vakantieganger. Ter compensatie daarom op nr. 10 balletmuziek van Offenbach met
Marc Minkowski. Maar de de eigenlijke reden is natuurlijk dat sublieme celloconcert waarin
Jérôme Pernoo samen met Offenbach alles op haren en snaren zet en zo een drie kwartier
durend feestje bouwt dat lichthoofdiger maakt dan de beste schuimwijn.
Het stukje was blijkbaar wat te lang uitgevallen. De in blauw gezette delen zijn niet in
de krant
verschenen.
© Frits van der Waa 2007