Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 6 maart 2009 (pagina 14)

MacMillan bijt zich vol fantasie vast in het begin van het leven

Reich en MacMillan, door het Hilliard Ensemble e.a. o.l.v James MacMillan. 4 maart, De Doelen, Rotterdam.

'Er bestaan veel muziekstukken over de romantische liefde, maar erg weinig over wat daaruit voortkomt', stelde componist James MacMillan na de Nederlandse première van zijn Quickening. Hij schreef dit grootse stuk in 1998, toen hij net vader was geworden. Zoals de titel al aangeeft, gaat het over het begin van het leven en wat daar allemaal aan vast zit. Bij MacMillan is dat meteen behoorlijk wat: in de vier gedichten van zijn librettist Michael Symmons Roberts krijgen ook geloof, dood en oorlog ruim aandacht.

De Schot MacMillan (49) is geliefd in Nederland. Volgend jaar wordt hij vaste gastdirigent bij de Radio Kamerfilharmonie, in april gaat zijn nieuwe Johannespassie bij het Concertgebouworkest (in plaats van die van Bach) en in de Rotterdamse Doelen loopt een aan hem gewijde concertserie.

Quickening is het grootst bezette werk dat MacMillan tot dusverre heeft geschreven. Hiertoe waren de orkesten en zangafdelingen van de Rotterdamse en Haagse conservatoria in het geweer geroepen. Dankzij de 110 procent inzet die zulke musici leveren, kreeg de vertolking een extra zindering. Dat gold ook voor het daaraan voorafgaande The Desert Music van Steve Reich – imposant, maar klein bier naast MacMillans werk.

In Quickening zijn de serene hoofdrollen weggelegd voor de vier zangers van het intussen aardig vergrijsde Hilliard Ensemble en het Nationaal Kinderkoor. Koor en orkest leggen daaronder en daartussen een fundament waarin uitersten elkaar afwisselen en aanvullen. Het reikt van zoete kweelzang, kerstklokjes en extatische majeurakkoorden tot heftige slagwerkerupties, felle dissonanten en spreekkooreffecten. Het is duidelijk dat de componist beschikt over een goed stel oren, fantasie én het vermogen om van zijn collega's te leren, terwijl hij ook als dirigent zijn mannetje staat. Het intrigerende aan Quickening is dat de muziek de bedenkingen over effectbejag of goede smaak die ze oproept ook telkens weer uit de weg ruimt. En dat maakt dit drie kwartier durende werk zowel avontuurlijk als indrukwekkend.


© Frits van der Waa 2009