Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 3 september 2009

Vergeten instrument bron van rijke klanken

Festival Oude Muziek Utrecht. T/m 6 september.

De baryton van Freek Borstlap heeft veel weg van een Siamese tweeling. Het is alsof er een poging is gedaan twee instrumenten in elkaar te schuiven, wat maar gedeeltelijk gelukt is: de twee aan elkaar gegroeide halzen gaan gekroond met één snaarhouder met wel dertig stemschroeven, en onderaan de ene romp komen de snaren bijeen in twee staartstukken. Dat alles is nodig omdat de baryton, een soort viola da gamba, behalve zeven aangestreken snaren ook nog een hele set meeklinkende snaren heeft, die bovendien via openingen in de achterkant van de hals kunnen worden aangetokkeld.

De baryton is allang in onbruik geraakt. Maar op het Festival Oude Muziek Utrecht is het instrument weer actueel, omdat Haydn er nogal wat stukken voor geschreven heeft, in opdracht van zijn broodheer, de barytonspelende graaf Nikolaus Esterházy. Aangename muziek is het, waarin de licht neuzelige barytonklank op dikwijls amusante momenten wordt uitgebreid met tokkeltonen. Bij het Ricercar Consort gaat het een stuk steviger toe. Voorman Philippe Pierlot maakt ten enenmale duidelijk wat Esterházy in de baryton zag: een instrument dat bonhomie kan paren aan vlammende vertogen, en diepgang aan lustige danswijsjes.

Aanmerkelijk plompere geluiden zijn te horen bij Richard Egarrs Academy of Ancient Music, die van Haydns Nelsonmesse een zwaar klankenspervuur maakt. Dit in tegenstelling tot het overdreven poezelig gespeelde orgelconcertje van Händel dat daaraan voorafgaat. Haydn en Händel, respectievelijk tweehonderd en tweehonderdvijftig jaar dood, boekten beiden als Duitse componist belangrijke successen in Londen. Dat hadden ze weer gemeen met de Felix Mendelssohn, die dan ook samen met zijn jubilerende voorgangers in dit festival tot protagonist is verheven.

Het Orkest van de Achttiende Eeuw, het 'orchestra in residence' van dit festival, vertolkt twee van Mendelssohns symfonieën en een ouverture. De vloeiende, schijnbaar zwaartekrachtloze klank die Frans Brüggen zijn orkest ontlokt is geen novum meer, maar het charisma van de inmiddels erg stramme dirigent is ongebroken.

Een andere belangrijke negentiende-eeuwer in het festival is Beethoven. Artistiek leider Jan van de Bossche nam twee jaar terug het initiatief om diens late strijkkwartetten op historisch correcte instrumenten tot klinken te brengen, en formeerde daartoe het Narratio Kwartet, dat maandag officieel debuteerde.

Gedurende twee jaar hebben de vier strijkers zich elke maand een week lang over de vijf kwartetten gebogen, en dat is te horen aan scherp geïntoneerde akkoorden, evenwicht in de klank en een eensgezinde benadering van de dikwijls weerbarstige materie. Maar de meerwaarde die dit project beoogde ontbreekt. Deze muziek is door vele topkwartetten al zo enorm uitgediept, dat er weinig maar aan toe te voegen valt voor de musici van Narratio. De oude instrumenten hebben om te beginnen al een kleinere dynamische reikwijdte, maar uiteindelijk is het vooral een gebrek aan temperament en zelfs een enkele maal aan bedrijfszekerheid dat hun vertolkingen minder overtuigend maakt dan te wensen was.


© Frits van der Waa 2009