Aerodynamiek van violist
Shaham
Beethoven, Prokofjev en Brahms door Gil Shaham en Gerard
Oppitz. Concertgebouw, Amsterdam
- Gezagvoerder Shaham roept co-piloot Oppitz. Ontvangt u mij?
- Luid en duidelijk, captain.
- Mag ik nog even de vluchtgegevens?
- Bestemming: Publiek Grote Zaal, Amsterdam. Bemanning: Gil
Shaham, viool; Gerard Oppitz, piano. Korte stop tussen Prokofjev
en Brahms.
- Houd die vleugel in balans, man. Kijk uit: Prokofjev-sonate
op negen uur.
- OK, captain. Bedient u de flageoletten, dan neem ik het
ostinato voor mijn rekening.
- Ja, maar let dan op dat je hem wat minder op zijn staart
trapt dan in die Beethoven-turbulentie daarnet.
- OK, sir. Dat is perfect, trouwens, zoals u hem door de lucht
laat snijden. Haast trillingsloos.
- Snaaraandrijving: kwestie van techniek. Instrumenten goed
op elkaar afstemmen. Alles waterpas houden.
- Ja, maar dit is zo'n grote ruimte. Ik vraag me af of we de
achterkant van de zaal wel halen.
- Laat de vleugel niet op en neer bonken, wat er ook gebeurt.
Ik houd hoogte, jij de vaart erin. Vergeet niet dat we met lucht
werken. Met de lucht hoef je niet te vechten, die moet je
bedwingen met soepele, vloeiende bewegingen. Zo.
- Mooie glijvlucht, captain. Maar nu moeten we het Brahms-
massief nog over. Op 108.
- Goed. Zicht valt niet mee hier.
- Optrekken, captain!
- Ja, ja. Maar stoei niet zo met de thermiek, kijk, dat krijg
je nou van dat gepingel. Ondoorzichtige floers.
- Dat geaccidenteerde terrein ook. Maar hier hebben we de wind
mee. Nu kunnen we stijlvol de grote stroom volgen. Daar zijn we.
Mission accomplished.
- Mijn complimenten. Goed teamwork. Toegift?
- Toegift. Nog een rondje Brahms, captain? Dat kan wel op de
automatische piloot.
- Nee, nee, afblijven. Die heb ik bij het begin van het
concert al aangezet.
© Frits van der Waa 2006